Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

NilsAndersson
MEDLEM

Bokföra försäljning på ETSY

Hej,

Jag sålt en vara på ETSY och order ser ut här:

 

Item total pris: 90 SEK

tax: 4,77 SEK (etsy egen skattlag, jag fick ej)

shipping price : 26 SEK

TOTAL price : 120,77 SEK

 

Problemet är : 120,77 sek till mitt etsy debiterad konto, och sen etsy skickar 116 SEK (de tog tax) till mitt bankkonto en gång / vecka ( det finns andra avgifter och annan försäljning också, men jag vill hålla det här enkelt). och jag måste också betala 25% moms.

Hur kan jag bokföra det? Tack på förhand. 

 

 

8 SVAR 8
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag förstår tyvärr inte riktigt vad du menar med "Etsy egen skattlag, jag fick ej"? Menar du att Etsy hanterar redovisningen och inbetalningen av skatt/moms gällande privatkunderna? Du får gärna förklara lite mer kring hur hanteringen av detta görs och vem som har ansvaret för att deklarera momsen till slutkunden. Normalt sätt så verkar Etsy vara den som hanterar redovisningen av momsen till slutkunderna, och att det istället handlar om försäljning mellan två företag för den intäkt du får av Etsy. Här tror jag att det är bäst att du kontaktar Etsy för att kontrollera vem som har redovisningsskyldighet kring momsen för privatpersonerna så att det går rätt till. Så du behöver alltså kolla om det är du eller Etsy som har redovisningsskyldigheten kring momsen. 

 

När du fått reda på detta så kan du återkomma i tråden, så kan vi hjälpa dig med hur du skall tänka kring bokföringen.  

Ha det fint!

 

Josefine

Hej Josefine,

Tack jätte mycket för ditt svar. 
En exempel ser ut här: när jag säljer en vara till UK. Det står: Etsy collects UK Sales tax on your behalf.

Köpare betalar för det och etsy betalar momsen till UK. Inte jag.  Så momsen står i min order men jag fick inte den momsen. Och kan jag inte förändra det.  
mvh, Nils 

Hej igen!

 

Ah okej perfekt, då vet vi att det är dem som hanterar detta då. Nej precis, och det vill du inte heller för det hade varit väldigt mycket krångligare för dig om du hade hanterat redovisningen av momsen till slutkunderna. I sådana fall så är egentligen bara frågan om det blir en försäljning tjänst mellan två företag inom eller utanför EU skulle jag säga. Jag vet att Etsy är registrerade både inom och utanför EU, men det bör synas på de underlag du får från Etsy. Där får du kolla om de har ett VAT nummer ( inom EU ) eller inte vilket då avgör hur du hanterar intäkten. Tänk på att särredovisa intäkten i sin helhet och avgifterna då man inte får kvitta. Så intäkten redovisas som en försäljning tjänst inom eller utanför EU beroende på, och avgifterna som en kostnad inom eller utanför EU. Om det räknas som försäljning tjänst inom EU så behöver man redovisa en periodisk sammanställning till Skatteverket, så det är bra att dubbelkolla innan så du redovisar rätt. 

 

Här kan du läsa om hur man bokföra inköp (kostnader) utanför/innanför EU och här gällande försäljningen. 

 

Ha det fint!

Josefine

Etsy som skickade en månad faktura till mig registrerades i Irland. Så det är inom EU. Men mina kunder är inte företag kunder bara privata köparen. Behöver jag skicka periodiska sammanställning då? 
och tack för den länken som du skickade, men det är inte precis vad mitt problem är. Etsy skickar pengar till mitt bankkonto en gång per vecka från mitt Etsy debiteras konto. Hur kan man bokföra det då? ☹️  Och jag förstår att det finns olika momsen beroende på inom eller utanför EU. Kan du snälla skicka ett exempel hur det ska se ut på orden som jag skrev på min fråga. Jag vet det finns många som säljer på Etsy har samma frågor som jag. Hoppas att de kan hitta svaret från er när de googlar på nätet. Tack för att ni svarar på mina frågor. 
Mvh, Nils R

Hej igen!

 

I och med att det är Etsy som hanterar momsen, så blir tekniskt sätt Etsy din kund. Etsy är ett plattformsföretag, där de säljer dina produkter och hanterar försäljningen åt dig. De ger alltså inte bara dig ett ställe att sälja dina produkter på och du hanterar försäljningen, dvs att de vore kommissionärer. Så i detta fallet så blir din intäkt inte från privata kunden, utan från Etsy och det bör därmed hanteras som en försäljning mellan två företag. Här kan du läsa lite mer om detta, både från din sida som bakomliggande säljare och plattformsföretagets sida. 

 

Så i ditt fall så blir det alltså inte någon hantering kring one stop shop systemet ( som det hade varit om du inte sålt via ett plattformsföretag ) utan istället en fråga om försäljning till plattformsföretaget som sedan säljer det vidare. Om du känner dig osäker så kan det vara bra att kontakta Skatteupplysningen för att kontrollera hur denna intäkt skall redovisas, dvs som försäljning inom EU mellan två företag eller inte. 

 

Om det är så att det inte är försäljning mellan två företag, utan försäljning inom One stop shop systemet så rekommenderar jag dig att kontakta en konsult, då den hanteringen är lite krångligare och det har inte kommit särskilt mycket rekommendationer ännu om hur man skall hantera detta rent bokföringsmässigt. Här finns det lite information som BAS kommit ut med som kanske kan vara till hjälp i sådana fall. Jag tror dock inte det handlar om det, eftersom Etsy redan har deklarerat privata kundernas moms. 

 

Hur man hanterar sitt Etsy konto blir som en form av avräkning/fordran. Så när du får in försäljningen på Etsy kontot så bokför du mot ett fordrans/avräkningskonto inom 16XX kontogruppen i debet och mot lämpligt intäktskonto i kredit. När du sedan får det utbetalt så bokför du totala beloppet mot 16XX i kredit och mot 1930 debet samt lämpligt kostnadskonto för avgiften de tar, tex något inom 60XX kontogruppen. 

 

Om man skulle ta ett exempel, baserat på att det blir försäljning mellan två företag och dina siffror du angivit så kan ett exempel se ut som följande:

 

16XX med 120,77 i debet

3048  med 120,77 i kredit

 

Konto 3048 bör då ha momskod 39.

 

vid utbetalning, utan att veta andra avgifter än att de drar skatten

 

16XX med 120,77 i kredit

1930 med 116 i debet

60XX med 4,77 i debet

 

Här bör man också samtidigt beräkna och redovisa fiktiv moms på avgiften om det är så att det är mellan två företag inom EU, hur det hanteras kan du läsa om här

 

På så sätt får man försäljningen i rätt period samt redovisat avgifterna. 

Hoppas det blev lite klarare för dig. 🙂

 

Ha en fin helg!

Josefine

Hej Josefin, sitter i samma sitts som trådskaparen. Menar du att jag ska hantera första:

16XX med 120,77 i debet

3048  med 120,77 i kredit

som en manuell verifikation?

 

sedan när betalningen från etsy kommer in på mitt företagskonto så bokar jag så:

16XX med 120,77 i kredit

1930 med 116 i debet

60XX med 4,77 i debet

Hej OscarR!

 

Jag vill bara meddela att vi har sett din fråga, vi kikar på den och återkommer till dig i början på nästa vecka.

 

Önskar dig en fin helg!

/Tinne

Hej!

 

Tack för din fråga. Förutsatt att allt är likadant som för NilsAndersson, dvs att det är Etsy som hanterar momsredovisningen m.m. så att det blir försäljning mellan företag inom EU så hanteras det så som jag gav förslag på ja. Så första verifikationen är en manuell och andra en kassa- och bankhändelse. Var uppmärksam på eventuell omvänd skattskyldighet på avgiften som dras vid inbetalningen från Etsy som kan behövas redovisas. Detta ser du på underlaget från Etsy. 

 

Ha det fint!

Josefine