Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra försäljning via E-handel/Klarna

Hejsan 

Jag undrar om ni har något tips på hur man smidigast bokför försäljning via E-handel. Eftersom vi är ett aktiebolag och behöver bokföra enligt fakturametoden så över vi ju bokföra när själva ordern läggs i vår webbshop och sedan en ny post när inbetalningen görs från Klarna. 

 

Eftersom varje order görs av en individ och betalning sedan kommer i en klump vill jag ha ett smidigt system för att kunna matcha betalningen mot de kunder som ingår i "klump summan" från klarna så att jag kan se om det är någon kunds betalning som missats av klarna t.ex. 

 

Behöver jag då skapa en faktura manuellt för varje kund som lägger en order och sedan matcha den fakturan med betalning från klarna eller har ni någon bättre lösning på detta? 

 

 

1 SVAR 1
AnnicaL
CHAMPION

Hej

jag bokför försäljningen med underlag av avräkningen, som visar veckans poster. Det blir då en fordran på Klarna som bokförs på kto 1520.

När betalningen kommer debiteras bankkontot med det utbetalda beloppet, kto 1520 krediteras med fordransbeloppet och avgiften och moms på denna bokförs som debetposter. 

Vid månadsskiftet kollar jag på Klarna vad som är upplupet men ej betalt per den sista i månaden och inte varit med på någon avräkning ännu, och  bokför denna försäljning.