Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

jekman71
MEDLEM

Bokföra försenad avgift Skatteverket

Hej!

I år (2022) lyckades jag för första gången på 13 år glömma att göra själva inbetalningen kopplad till arbetsgivardeklarationen. Det var givetvis november 2022 och jag fick påminnelse av SkV tidigt januari 2023 och gjorde då också tillhörande inbetalning till skattekontot. 

 

Hur bokför jag detta på bästa sätt så det stämmer både 2022 men så småningom även 2023?

 

Tack på förhand!

 

3 SVAR 3
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Du ska bokföra inbetalningen till SKV med rätt datum i januari 2023.

 

2022 är ju rätt som det är dvs du hade en obetald avgift.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Hej Roffa!

 

Funderar ändå på om det blir rätt eftersom:

 

- Bokföringsprogrammet har bokfört arbetsgivardeklarationen enligt kalender 2022-11-12)

- I bokföringsprogrammet har jag bokfört inbetalningen som du säger i januari 2023.

- På skattekontot är både arbetsgivardeklarationen och inbetalningen bokförda 2023.

 

Alltså diffar skattekontot i bokföringsprogrammet med saldo hos Skatteverket med ovan belopp. Ska jag använda 1790 eller hur ska jag tänka/göra.

Vill ju helst att de båda skattekontona ska stämma överens eller tänker jag fel?

 

Tack på förhand (igen)!

Hej!

 

Jag hoppar in i din och Roffakabs tråd för att du skall få svar. Ja du kan göra en manuell verifikation i 2022 där du flyttar det saldo som gäller arbetsgivardeklarationen från 1630 D till 2990 K så att 1630s saldo stämmer i 2022. När beslutet sedan syns på skattekontot kan du bokföra bort fordran från 2990 i debet och 1630 kredit. På så sätt så får du korrekta saldon på 2710 och 2731 eftersom dessa tillhör 2022, men även rätt saldo på 1630. 

 

Du hade även kunnat nollställa verifikationen som gjorts i 2022 som gäller bokföringen av besluten mot 1630, och bokföra om den manuellt i 2023 om du hellre vill det eftersom beslutet ändå skickades in först 2023. 

 

Ha det fint. 

Josefine