Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra förskottsfaktura

Jag vill fakturera följande i oktober månad:konsultkostnad oktober månad 10 000 (gäller innevarande månad)konsultkostnad nov-dec. 20 000 (förskott för nov-dec)Hur bär jag mig åt för att få det riktigt med hjälp av kundfaktura enligt faktureringsmetoden, konton osv.?Hur hanterar jag momsen?Tack på förhand!

14 SVAR 14
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Vi ”grundar” med lite momsregler. Enligt Mervärdesskattelagen 1 kap. 3§ skall förskott redovisas när betalning sker, d.v.s. inte när fakturan skickas till kunden. Med det i minne skall vi då se hur detta hanteras i bokföringen. De konton vi behöver är ett för kundfordringar (1510), ett för förskottet (2420)och ett för den ”vilande utgående momsen” (2618). Det där med ”vilande utgående moms” är extra fiffigt eftersom vi inte skall blanda in den vanliga utgående momsen (2611) förrän betalning sker.

Då drar vi ett exempel med dina 20 000 kr, och momssatsen 25 %. Jag tycket du skall dela upp faktureringen så att du får förskottet på en separat faktura. Viktigt även för din kund (som inte har avdragsrätt för denna moms förrän betalning sker)!

Utgående kundfaktura i oktober:
Debet 1510, kundfordringar, 25 000 kr
Kredit 2420, förskott från kunder 20 000 kr
Kredit 2618, vilande utgående moms, 5 000 kr.

När betalningen anländer, låt säga i början av december:
Debet 2618, vilande utgående moms, 5 000 kr
Kredit 2611, utgående moms, 5 000 kr.
Debet 2420, förskott från kunder, 20 000 kr
Kredit 3051, konsultarvode, 20 000 kr.

Sedan är det lite upplägg som skall till i Administration, närmare bestämt ett par nya konton, en ny artikel och en ny konteringskod (när man lägger upp artikeln)

Nya konton: 2420 och 2618 enl. ovan. Båda skall vara tomma i rutan ”Momsrapportkod”.

Ny artikel: Förskott från kund. Då skall också en ny ”Kontokod” läggas upp. Döp den till ”Förskott”, ange momskod 4 och försäljningskonto 2420. Klicka på ”plocka”.

Nu återstår bara en inställning: Vi måste knyta konto 2618 till momskod 4. Välj Arkiv – Inställningar - Företagsinställningar – Företag – Kontonummer. Där skall Du ändra kontot i ruta ”Utgmoms 4” till 2618. Då blir det rätt bokföringskonto när du skriver ut kundfakturajournalen. Obs! Detta måste göras innan du påbörjar faktureringen. På redan skapade fakturor funkar det inte.

Grattis till att du lyckats förhandla till dig förskott. Jag har en kund som jobbar mot ett börsbolag. Där får man vänta på betalningen i 90 dagar!

Hälsningar
Pär Gustavsson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Jag har faktura enligt ovan:
Debet 1930 inbetalning, kredit 2420 förskott från kund, och 2618 vilande kund. Denna inbetalning fick vi i nov. 2014.

Faktura skickas i december 2014 på varan- minus förskottet.

Denna faktura betalas i januari 2015. 

Hur skall detta behandlas i bokslutet per 2014-12-31.

Tacksam för svar!

Hälsningar Maud

Hej Maud!

Som jag tolkar det så ska momsen redovisas först vid betalningen och alltså först 2015.
Dubbelkolla gärna med Skatteverket om du är osäker!

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vilket fantastiskt bra svar! Väldigt informativt och bra!
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Förskott mellanskog - eEkonomi.


Hur bokförs ett förskott från Mellanskog, och sedan när jag får betalt för virket hur bokför jag det??

Hej!

I den här tråden beskrivs hur man hanterar förskott.
I exemplet förklarar Pär hur det fungerar med faktura. Om du istället får pengar direkt utan att fakturera så byter du ut 1510 i exemplet mot förslagsvis 1930 eller motsvarande.

Återkom gärna i den här tråden om du har fler frågor.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kan man tillämpa samma sak när det gäller förskott av varor? I vissa fall så vill vi ha betalt innan vi skickar varorna. Vi hanterar det idag med att ta betalt mot ordererkännandet, men inom sverige måste vi då lägga till momsen manuellt. En annan nackdel är att man ej har förskottsfakturan i reskontran, och pengarna "hänger i luften" tills leveransen sker.

Hej!

Jag kan inte se något hinder med att du hanterar det på detta sättet.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Lina__16
MEDLEM

Hej,

Jag undrar om det finns något "automatiserat" arbetssätt i Visma vid förskottsfakturering? Så momsen blir redovisad i den månad fakturan blir betald (och inte då den skickas) eller måste man manuellt omföra från 2420 och 2618 varje gång en förskottsfaktura blir betald?

/Lina

Hej Lina!

Nej, det finns inget automatiskt sätt för detta. Utan du måste göra det manuellt. 

//Linnea

Hej Linnea, 
Tack för svar. Det var ju synd att det inte finns. Vet du om det är något ni kommer att utveckla?

Hej
Som det ser ut just nu är det inte planerat. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag undrar hur man ska göra med om man tar betalt för en tjänst i förskott hur man då gör med momsen. Just nu så har jag lika mycket moms som försäljningen och det blir lite knepigt med momsredovisningen då hur göra?

Hej Kranzen!
Pär förklarar hur du gör med momsen i första svaret på detta inlägget. Så gör enligt hans beskrivning så ska du få det korrekt.

//Linnea