Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

saraaekdahl
MEDLEM

Bokföra förskottshyra finansiell leasing

Jag har tagit en finansiell leasing på min enskilda firma och har fått en faktura på förskottshyra. 
Hur ska jag nu bokföra detta? Beloppet är på 50920 kr och momsen 10184kr. Avtalet är på 36 månader. 
Vissa skriver att endast halva momsen får lyftas men enligt min faktura är de 25% moms. 
Är lite vilsen så tar tacksamt emot hjälp



9 SVAR 9
AnnicaL
CHAMPION

Om det är en bil så stämmer det att bara halva momsen får lyftas, dvs bara hälften av 10184 kr ska bokföras på 2641, resten blir en kostnad för dig. Den andra halva av momsen och förskottsbeloppet 50920 bokför du på konto 1790 och fördelar sedan ut över leasingperioden. Om det tex är 36 månader ska 1/36 av summan belasta varje månad som leasingkostnad och minska kvarvarande belopp på 1790. Enklast blir det om du lägger upp en periodisering som sköter detta automatiskt. 

 

När jag lägger in fakturan så läggs automatiskt hela momsen på 10184 på 2641 och jag kan inte ändra de. Hur kan jag ändra de?

Hej

Det låter märkligt att du inte kan ändra beloppen på konto 1790 och 2641. Frågan är hur du har ställt in konto 1790 i kontoplanen?

Kan du återkomma med information om det. 

1790 skall inte ha någon momskod i kontoplanen.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

IMG_0030.jpeg

Såhär ser de ut när jag lägger in fakturan 

Du ska bara fylla i den avdragsgilla delen i fältet för moms, då blir det nog rätt i konteringen.

Hej

Det ser ut som du lagt hela momsbeloppet i fältet för moms högst upp när du lägger in fakturan. Där måste du halvera momsen. Visar med en bild.

 

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

 

Tack så mycket! Ska jag bortse från att den varnar om att momsen ser ut att vara felaktigt bokförd?

Hej

Det stämmer att du bortser från varningen. Orsaken är att det inte finns någon momskod för halv moms. Momsrapporten och din bokföring kommer dock bli rätt i slutändan.
/Joachim