Hej
HAr precis fått en kund som gjort ett köp av en lastbil (således en inventarie). Köpets kostnad är 250 000kr ink moms, kunden som skött sin egen bokföring fram till nu har bokfört hela momsen på momsdeklarationen den månaden han gjorde inköpet, det samma har säljaren gjort. Men betalar en avbetalning till säljaren. Hur bokför jag köpet och samtidigt kan notera in avbetalningarna när dessa görs? Kunden har enskild firma.
Jag vill skriva in inventarien så den kan avskrivas på 5 år. Samtidigt vill jag bokföra hela köpet för att kunden har fått ut momsen. Sen vill jag boka bort varje avbetalning också som då sker momsfritt.
Någon som har en bra ide här?
Löst! Gå till lösning.
Hej
Inköpet bokförs:
Debet 1242 Lastbilar 200 000
Debet 2641 Ing moms 50 000
Kredit 2390 Övr långfristiga skulder 250 000
Avbetalningarna bokförs:
Debet 2390 Övr långfristiga skulder
Kredit 1930 Företagskonto (eller det konto där pengarna tas)
MVH
RoffaK
Tack Roffakab.
Mycket hjälpsamt! Nu kan jag utan förlorad nattsömn fortsätta. 🙂 Högst uppskattat!
Terry
Precis som Roffakab skriver så bokar du upp en skuld i 23xx-gruppen. Det som är viktigt här för att man skall få lyfta momsen är att den är levererad och avtalet är undertecknat. För många år sedan så brukade även Skatteverket kolla att det fanns ett äganderättsförbehåll i kontraktet för att det skulle vara giltigt, vet faktiskt inte varför. Det bör då också finnas ett avbetalningskontrakt för att det skall bli rätt. Har kunden kontantmetoden och dessutom bara fått en faktura som han avbetalar så får man inte lyfta momsen direkt utan det blir vi varje delbetalning (förutom om man kommer till bokslutsdatum då hela tas upp som leverantörsskuld)... Så det finns lite saker som bör vara korrekta för att du skall kunna göra som det är tänkt... Lycka till!!
Tack AccountantfromHell_singland!
Köpekontrakt och avbetalningsplan finns väl dokumenterat. 🙂
Terry
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.