Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföringshjälp
UTFORSKARE

Bokföra import där leverantören betalat moms + tull?

Hej! Har köpt in en del varor utanför EU där leverantören betalar tull och moms.
Jag har därför specade kostnader på inköpspris på varor och fraktkostnad där moms+tull ingår.

Hur bokför jag detta?
Jag har visma e-ekonomi smart.

Lägger allt som "utkast" i programmet och så tänker jag visa det för något bolag som arbetar med redovisning för att sedan bokföra det.

Är supernervös. Gick så lätt att bokföra med visma enskild firma för flera år sedan men aktiebolag var en riktig djungel + att jag tycker programmet är bökigt.

Någon som kan hjälpa mig ? 🙂

1 SVAR 1

Hm.. Hur menar du att leverantören betalat tull och moms? Det skall importören göra så vitt jag lärt mig och inte den som exporterar. Momsen som påförs är ju dessutom svensk moms och kan endast lyftas av köparen. 

Om du sköter bokföringen själv i ett AB , eller vilket företag som helst så bör du endera gå någon kurs, eller köpa ett gäng böcker av t.ex. Björn Lunden. Jag har jobbat i snart 32 år i branschen och den absolut svåraste delen, där man måste ha koll på absolut flest lagar och regler är just löpande bokföring. Nu är det ju så att programleverantörer (förlåt Visma) och även dom större byråerna inte lyfter fram den frågan av marknadsskäl. Deras affärsidé är att sälja program eller låta kunden göra bokföringen själv och ta svinmycket betalt för ett bokslut där man helt friskriver sig från ansvar. 

Nu kanske jag låter lite bitter men är mest irriterad på att den delen av vårt yrke inte är "fint nog" att få någon status trots att det är så kunskapskrävande. Inte ens våra branschorganisationer lyfter den infon.