Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nybörjare_
MEDLEM

Bokföra import som skickas direkt till tredjeland Kina till Tyskland.

Hej.

 

Har lite svårt att klura ut hur jag ska bokföra import från Kina som skickas direkt till lager i Tyskland.

Varorna rör aldrig svensk mark och leverantörn förtullar varorna och leverar dessa direkt till lager. 

 

Ser nedan korrekt ut eller är detta mer passande om varorna ska in till Sverige?

1930 Företagskonto / affärskonto0,00 kr1 000,00 kr
4010 Inköp material och varor1 000,00 kr0,00 kr
4500 Inköp utanför Sverige1 000,00 kr0,00 kr
4598 Justering, omvänd moms0,00 kr1 000,00 kr

 

Jag har tidigare enbart gjort enligt nedan.

Då inga övriga kostander har tillkommit och varorna aldrig når Sverige.  Är det att föredrar framför ovan exempel?

 

DEBET

4010 - Inköp material och varor   

KREDIT

1930 Företagskonto

 

Mvh

Dino

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Då trepartshandel/Droppshipping där varorna aldrig är i Sverige kan hanteras på en flertal olika sätt så hade jag rekommenderat att du börjar med att kontakta skatteverket för svar på hur evenetuell moms skall hanteras.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Nybörjare_
MEDLEM

Hej, Varorna importernas från Kina och skickas till ett lager i Tyskland.  Lagerhållningen sker där för att komma närmare kunderna. Det är med andra ord ingen dropshipping.  Vi har även både ett tyskt och ett svenskt momsnummer.  Skatteverket kunde inte ge något tydligt svar på hur det ska bokföras.

Hej

Då bör det rimligen bokföras helt utan moms eftersom varorna aldrig finns i Sverige. 

Då skatteveket inte hade något svar om hur eventuell moms skall bokföra så skulle jag säga att du enbart skall bokföra det mot konto 4010 helt utan moms.

Kan dock vara en god ide att kontakta en konsult eller revisor också för att få ett komplett svar på denna frågan. 

/Joachim