Hej,
Jag har tuggat fram och tillbaka i tråden som förklarar hur man ska redovisa importerade varor, men jag har svårt att applicera detta på nedanstående fall.
1. Jag har köpt varor från USA (via Ebay och PayPal) för motsvarande 782 SEK. Denna summa drogs från mitt företagskonto, och jag skapade en leverantörsfaktura där jag bokförde köpet under konto 4000 (som dock heter "inköp av varor från Sverige"?). Matchat mot bankhändelsen, inga konstigheter som jag kan se.
2. Frakt och importavgifter hanterades av Pitney Bowes, och samtidigt som själva varuinköpet gjordes betalade jag också 521 SEK till dem. I betalningsbekräftelsen specifieras frakten på 256 SEK, och "import charges" på 265 SEK.
Hur bokför jag detta i Visma eEkonomi? Jag kommer ungefär såhär långt:
1. Faktura skapas, totalbelopp 521 SEK.
2. Beskattningsunderlaget på konto 4545: 1038 SEK
3. Motbokningskonto 4549: -1038 SEK.
4. Samtidigt skapas två rader automatiskt av programmet, 259,50 debit och kredit på konto 2645 resp. 2615.
Nu står fortfarande hela fakturans belopp som differens. Jag specifierar då fraktkostnaden på 256 SEK under konto 5710. Kvar som differens är då själva importavgiften på 265 SEK. Vad gör jag nu? Har jag hamnat fel någonstans, eller bör jag bara lägga till ännu en post med 2615 på samma belopp?
Ursäkta all text.
Mvh
Robert
Importavgiften kan du bokföra på konto 5720.
Hej
Du har inte gjort något fel men arbetsgången bör vara:
1. Faktura skapas, totalbelopp 521 SEK. Kontera kostnadskonto 5710 256 SEK och konto 5720 (som AnnicaL föreslår) 265 SEK. Därmed balanserar den verkliga fakturan.
Sen kompletterar du med bokföring av beskattningsunderlaget.
2. Beskattningsunderlaget på konto 4545: 1038 SEK
3. Motbokningskonto 4549: -1038 SEK.
4. Samtidigt skapas två rader automatiskt av programmet, 259,50 debit och kredit på konto 2645 resp. 2615.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Hej,
Tack till er båda för era svar.
Det som förvirrar mig lite är beskrivningen av konto 4000 (inköp av varor från Sverige) och 5720 (tull osv vid export) i programmet, då de dels är köpta från utlandet och dels är importerade. Men detta är kanske av mindre vikt?
Annars tror jag att jag hänger med. Ovissheten har mycket att göra med att jag inte vill göra fel eller bryta mot några bokföringsregler såhär i början och göra det till en vana.
Era svar har hjälpt mig stort, tack igen AnnikaL och RoffaK!
Vänliga hälsningar
Robert
Hej igen,
det bästa är faktiskt att du bokför alla "kringkostnader" på samma konto som du bokför själva varuinköpet, dvs ett 4-konto. Allt detta ingår ju i det monetära tullvärdet som ska redovisas. Du kan om du vill lägga upp ett eget 4-konto som då inte anger att det är inköp från Sverige utan att det är importerade varor.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.