Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inbetalning av Reklamsskatt

Hej!
Jag är kassör för en ideell förening vara vi har publicerat en publikation och därmed behöver vi betala reklamsskatt för detta. Jag har skapat egna artiklar för olika reklamsskatter och erhållit en totalsumma, låt oss säga 1000 kr för enkelhetens skull. Nu har jag redan betalat denna summa till skatteverket och jag bokförde denna händelse men jag har bokfört detta fel och jag behöver hjälp för att korrigera detta. Det jag skrivit inom parentes är de konton jag hänvisar till 
1930 = Bankkonto
2012 = Skattekonto
2661 = Reklamsskatt

Vad jag gjorde:

Kredit (1930) 1000 kr 
Debet (2012) 1000 kr

Kredit (2012) 1000 kr
Debet (2661) 1000 kr

Alltså fick jag avslutningsvis ett överskott i (2661) Men jag bör se till att ha en skuld på 1000 kr i (2661) och därefter nollställa denna genom att debetera till (2661)

Alltså

Kredit (1930) 1000 kr 
Debet (2012) 1000 kr

Kredit(2661) 1000 kr
Debet(????) 1000 kr

Kredit (2012) 1000 kr
Debet (2661) 1000 kr

Min fråga är vilket konto som ska stå i frågetecknet? Och hur gör jag därefter för att nollställa det kontot? Ska det ens nollställas? All hjälp uppskattas.
7 SVAR 7
Roffakab
CHAMPION

Hej

I frågetecknet ska det stå ett kostnadskonto som lämpligen är samma som grunden till reklamskatten.

Reklamskatten blir alltså ett tillägg till bokförd kostnad och ska då inte nollställas utan ligga kvar i resultaträkningen.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svaret men jag förstod nog inte helt. Kan du ge ett exempel på ett konto som kan finnas i frågetecknen? Om jag debiterar till 2661 som jag visar på slutet så kommer det väl att landa på 0?
Roffakab
CHAMPION

Hej

Visst. Om du köper en annons för 5 000 kr och ska betala 8 % reklamskatt på detta dvs 400 kr bokför du annonsen på 5900 Annonsering och använder samma kostnadskonto 5900 för reklamskatten. Den totala kostnaden blir 5 400 kr.

Du använder alltså samma konto för kostnaden som tillhörande reklamskatt.

Konto 2661 nollställs när du betalat in uppbokad reklamskatt.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack! Så om jag förstår dig rätt så kan jag göra precis som jag beskrivit i mitt första inlägg under rubriken "Alltså" fast jag använder konto 5900 i frågetecknen?
Roffakab
CHAMPION

Hej

Exakt.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så jättemycket!
CarinaEsp
CHAMPION

Om du ska betala in reklamskatt till Skatteverket så har du väl tagit ut motsvarande skatt i samband med fakturering för t ex reklamplats/annons eller har jag missförstått din fråga?

Det är två helt olika hanteringar om du betalar reklamskatt till någon annan eller om du får intäkt som innehåller reklamskatt. 

Om du har fakturerat för reklamskatt så har du dels en reklamintäkt på ett 3-konto och sen får du en intäkt på konto 3751 - intäktsförd punktskatt. Om du är momsregisterad så ska det beräknas moms både på intäkten och reklamskatten.

När fakturan är skapad så måste du skuldföra den reklamskatt som du ska betala in till Skatteverket. Då bokför du motsvarande belopp i debet på 3752 - skuldförda punktskatter och krediterar 2661. Saldot på 3751 och 3752 ska vara detsamma, men det ena beloppet i kredit och det andra i debet.