Jag gjorde en momsinbetalning till skattekontot K1930-D1630 den 29 jan som bofördes som en vanlig verifikation. Den 31 jan ligger det sedan en ny bankhändelse i eEkonomi på Skattekontot som "Inbetalning Bokförd 30 jan.
Hur ska den bokföras? Kan jag makulera den då jag redan har en verifikation på själva transaktionen?
Skatteverket har ju inte dragit pengarna från kontot ännu, vilket kommer senare som ny och egen verifikation som K1630-D2560
Men vad gör jag med bankhändelsen i eEkonomi?
Löst! Gå till lösning.
Hej
Vilket datum drogs pengarna från bankkontot 29/1 eller 31/1.
Du skall bokföra händelsen på det datumet som de faktiskt drogs från banken.
Så antingen tar du bort den manuellt inlagda "vanliga" verifikationen och bokför händelsen under kassa och bankehändelser eller om pengarna drogs den 29/1 så kan du ta bort händelsen under kassa och bankhändelser.
Jag misstänker att det är det första alternativet som är det du skall använda.
Ett tips är att aldrig lägga in bankhändelser under Boköring > verifikationer utan istället läsa in och bokföra bankhändelserna under kassa och bankhändelser.
/Joachim
Pengarna drogs från Företagskontot den 29 Jan. Bokfördes på Skattekontot den 30 Jan och registrerades i eEkonomi genom bankkopplingen till skattekontot som en händelse den 31 jan.
Jag läser in ditt svar som att jag helt enkelt makulerar och tar bort händelsen i eEkonomi.
Tack
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.