Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AndersJago
MEDLEM

Bokföra ingående inventarier

Hej, jag har nyligen startat enskild näringsverksamhet och har gjort en lista på maskiner som jag fått värderat till sammanlagt 105´ kr. Dessa maskiner har jag ägt och de ska nu användas i min verksamhet, sk ingående inventarier. Enligt Skatteverket kan man välja att skriva av det samlade värdet på ingående inventarier över tre års tid (tex). Det skulle jag vilja göra. Problemet jag har är att jag inte vet hur jag ska bokföra detta, på vilka konton... Jag gissar att det ska bokföras i kredit som en skuld till mig, samt i debet i ett tillgångskonto... Tacksam för hjälp och råd kring detta!

(Jag ser också att man har möjlighet att registrera anläggningstillgångar i E-Ekonomi och där få avskrivningarna uppdelade, men där  möjligheter att styra vilka konton som ska engageras). Hur bokför jag ingående inventarier när dessa ska skrivas av under tre år? Ses värdet på de ingående inventarierna  som en skuld till mig som jag kan ta ut?

Tacksam för hjälp.

mvh Anders

1 SVAR 1
Roffakab
CHAMPION

Hej

1. Bestäm ett datum för "Inköpet" och start för avskrivningar t ex 2023-03-01

2. Bokför inköpet med:

Debet 1210 (maskiner ...) eller 1220 (inventarier...) Välj det konto som passar bäst enligt din lista.

Kredit 2018 Egen insättning (ett belopp som du senare helt eller delvis kan ta ut i pengar via konto 2013 Egna uttag.

3. Registrera tillgången i Anläggningsregistret

Inköpsdatum 2023-03-01

Avskrivningstid 3 år

Börja avskrivning 2023-01-01

4. Bokför avskrivningar via Anläggningsregistret

I Anläggningsregistret kan du välja att dela upp din lista i olika anläggningar så länge du håller dig till totalsumman 105 000 som bokförts.

Vänliga hälsningar

RoffaK AB