Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

M Risberg
UTFORSKARE

Bokföra inköp av försäkring från utlandet - eEkonomi

Hej. Skulle behöva ett tips här ...

Jag har de senaste åren haft för vana att årligen köpa en viss tjänst, som sedan bokförts på 4531 - Inköp av tjänster från ett land utanför EU, 25 % moms.

Det slog mig först ikväll att just detta ju är en försäkring .. och det ska väl inte betalas någon moms på försäkring, även om jag köper den från ett annat land?




Ska jag ta bort de två sista raderna (som eEkonomi lägger till automatiskt när 4531 används)? Eller ska jag kanske låta dem stå och kompensera gnm att lägga till ytterligare konton?

Tips någon?

Vänlig hälsning.
14 SVAR 14
M Risberg
UTFORSKARE

Vad trött jag blir på mig själv! 😃

I samma sekund som jag ställer frågan här på forumet kommer jag på att det är rad TVÅ det är fel på. Ska naturligtvis använda mig av en ett annat konto än 4531.

Får väl ta och hitta på ett eget konto för jag hittar inte ett "momsfritt" alternativ för köp från land utanför EU. Förslagsvis 4534 som jag ser saknas i listan.


Fd medlem
Inte tillämpbar

Konto 4538 ser också ut att kunna funka

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Förlåt, det var ju utanför EU

Ja det du saknar registrerar du och använder

M
M Risberg
UTFORSKARE

Hej Mikael.
Yes, det fick bli 4534.

Du ska veta att jag fortfarande ler brett och tänker på dig när jag får till det med mitt 1630. Tack för att du lärde mig. Kan inte förstå varför Visma inte implementerar det som standard i eEkonomi, eller som ett alternativ i inställningar åtminstone.
M Risberg
UTFORSKARE

Ps. Synd att eEkonomi inte hanterar inköp med kreditkort på ett roligare sätt än. Syftar på; under Inköp istf under Bokföring > Verifikationer. Inte för att jag har något problem med det manuella .. men det hade varit roligt att se kreditkort integreras bättre - redan i Scanner-appen t ex.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring är ju möjligheternas konst - kul att det passar även dig

Mikael
M Risberg
UTFORSKARE

Har funderat lite kring mitt beslut ovan ...

Varför inte sätta kostnaden på 6310 - Företagsförsäkringar istället för att skapa 4534 - Inköp av tjänster från ett land utanför EU, momsfri som jag gjorde? Spelar väl ingen roll att försäkringen köptes från utlandet?

Är nyfiken på vad ni säger.

gör ett konto t.ex. 6311 med rätt momskod (samma som konto 4538)

Tack för tipset. Lust att förklara varför jag inte ska ta 6310 rakt av?

En annan följdfråga:

6310 är lite som ett samlingskonto va?
I så fall undrar jag: Om jag skapar 6311 för den sortens försäkring jag pratar om ovan, bör jag inte skapa även 6312 (osv) för andra olika sorters försäkringar då?
Fd medlem
Inte tillämpbar

6310 är ett konto som i normalkontoplanen inte ska ha någon momskoppling, kanske till skillnad från 4538.

Vilka försäkringar tänker du på ?

Normalkontoplanen upptar ju t ex

5612 Fordonsförsäkringar
5192 Fastighetsförsäkringar
6310 Företagsförsäkringar av rörelsekaraktär
741X Pensionsförsäkringar
758X  Person och livförsäkringar

Mikael
M Risberg
UTFORSKARE

Pacsac,
Du skrev:

gör ett konto t.ex. 6311 med rätt momskod (samma som konto 4538)

Hur menar du nu? 4538 har ingen momskod kopplad till sig, den heter ju "momsfri". 
Se bild:



Fd medlem
Inte tillämpbar

Försäkringar är i alla sammanhang likt detta en kostnad som är momsfri.
Därav tipset

Mikael
M Risberg
UTFORSKARE

Hej Mikael. Tack för ditt svar. Fick mig  att tänka lite. 4xxx känns verkligen fel nu i efterhand.

Jag har köpt en försäkring gällande en elektronisk nyckel innehållande licenser för mjukvara som jag är beroende av i min verksamhet.

Det borde väl definieras som en försäkring av rörelsekaraktär och bokföras på 6310 rakt av, oavsett den är köpt från en firma i ett annat land (USA i mitt fall)? Eller skiljer jag dem lämpligen åt från försäkringar inköpta från firmor som fakturerar från Sverige (Trygg Hansa t ex), på konto 6311 t ex?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja
Det blir rätt hur du än gör.
Vill du skilja kostnad i utland från kostnad i hemland så gör du så med 6311