Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

VB aktiebolag
UTFORSKARE

Bokföra inköp av luftvärmepump samt installationsarbete

 Hej,

Jag har några frågor om detta och jag hoppas att någon kan hjälpa mig.

 

Jag antar att inköpet (luftvärmepump) ska bokföras som byggnadsinventarie

D1222

K1930

Men det som gör mig osäker är AB hyra ut fastigheter och som  jag förstår har vi inte rätt att göra avdrag för ingående moms på inköp till uthyrningsverksamheten. Hur ska jag bokföra den om vi inte lyfta moms? K1930 45 856,90

D5170 45 856,90?

eller

D1222 45 856,90

K1930 45 856,90?

den andra konteringen verkar inte alls rätt eftersom det faktiska värdet av de 3 enheterna är bara 36 685,52kr. 

Har jag fattat rätt annars så får ni rätta mig och säga hur jag ska göra.

 

1. Hur ska jag bokföra allt det har? Inköp samt material och installation arbete? 
2. Vad är nyttjandeperiod av dessa pumpar? förslagsvis 15 år?

 

Tacksam för svar.

 

9BDD99FE-48BD-46BA-AE59-195060EB634F.jpeg

  

EA3A0553-0C76-4BD9-B2A7-241E5DD3156B.jpeg

17C5410C-EC06-4169-B744-4BD9CD7151FB.jpeg

 

11 SVAR 11
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag skulle säga att dessa bör bokföras som byggnadsinventarier ja, då det är av ett högre värde samt kommer ha en ekonomisk livslängd mer än 3 år. Om det är ett inköp för den momsfria delen av verksamheten så har du ingen avdragsrätt för momsen det stämmer. I sådana fall så blir det totala beloppet som blir inköpsvärdet för dig, dvs 45 856,90 kr. Material och arbete som krävs för att inventarien skall fungera är något som man lägger på anskaffningsvärdet och inte separerar vilket du kan läsa om här. Här finns också mer information om just byggnadsinventarier. 

 

Vilken avskrivningsplan du lägger på dina inventarier är upp till dig, men det skall hänföras till inventariernas ekonomiska livslängd. Så kan man förvänta sig att dessa kommer hålla och ha ett värde i 15 år så går den avskrivningsplanen bra att använda. Baserat på det jag skrev ovan så tycker jag att alternativ nummer två låter rimligt att bokföra det som, dvs som en byggnadsinventarie med hela beloppet. 

 

Ha det fint!

Josefine

VB aktiebolag
UTFORSKARE

Hej @Josefine Johansson Tack för svaret! 🙂

 

Kontering ser ut så här?

(1 verifikation)

D 1222 -45 856,90kr 

K 1930 -45 856,90kr

K 2893 - 18,119kr (material och arbete betalt med privat konto)

D 1231 - 18,119kr

Snälla rätta mig om det finns fel. 

 

En följdfråga:

Bokföring av avskrivningar ser ut så här?

Låt oss säga 10år

45 856,90/10 = 4 585,69kr

1229 – Ack. avskrivningar på inventarier K 4 585,69kr

7832 - Avskrivningar på inventarier         D 4 585,69kr

 

1229 eller 1219?

och

7832 eller 7839?

 

Tacksam för hjälp! 

 

Hej igen!

 

Ingen fara. 🙂 Eftersom materialet och arbetet tillhör själva kostnaden för dessa värmepumpar så skulle jag säga att de bör bokföras mot samma konto, då detta blir anskaffningskostnaden för just värmepumparna. Annars ser det rätt ut gällande dina verifikationer. 

 

Eftersom du bokför mot ett 122X konto så bör även avskrivningen bokföras inom den kontogruppen, så 1229 blir ett mer rimligt avskrivningskonto för dig att använda. Där ser även den verifikationen du gav rimlig ut. Vad jag kunde se så har du Visma eEkonomi, där man kan lägga upp sina anläggningstillgångar och lägga upp en avskrivningsplan så det blir enklare för en med hanteringen. Du kan läsa mer om detta här

 

Ha det fint!

Josefine

Ursäkta men jag förstår inte riktigt vad du menar med samma konto. kan du snälla visa eller förklara mer hur ska jag göra? 

Tack! 🙂

 

 

Hej igen!

 

Ingen fara, ber om ursäkt att jag var otydlig. 🙂 Jag menade att du bör bokföra både själva inköpet av värmepumparna samt material och installationskostnad mot samma konto, dvs 1222. Så istället för det du föreslog så blir det:

 

D 1222 -45 856,90kr (värmepump)

K 1930 -45 856,90kr

K 2893 - 18,119kr

D 1222 - 18,119kr (material och installation)

 

På så sätt så får du alla dessa kostnader på samma konto, som tillsammans blir anskaffningsvärdet som skall skrivas av. Så totala beloppet blir 45 856,90 + 18 119 = 63 975,90. Detta blir beloppet som avskrivningarna skall beräknas på sedan. 

 

Hoppas det blev lite klarare för dig, ha det fint!

Josefine

Ohh ok! Tack så mycket för förklaringar. ☺️

En följdfråga till: 

skulle jag lägga ihop alla kostnader?
alltså 45 856,90kr + 18,119kr (material och installation) = 63 975,90 / 10 år för avskrivningar?

 

1229 K 6 397,59

7832 D 6 397,59

 

 

 

 

 

 

Hej igen!

 

Inga problem alls. 🙂 

 

Ja det stämmer, eftersom båda två beloppen blir pumparnas totala anskaffningskostnad. Så det blir det beloppet du räknas på och din kontering ser utmärkt ut. Tipsar igen om eEkonomis funktion anläggningstillgångar där du kan lägga in värmepumparnas anskaffningsvärde och avskrivningsplan och enklare hålla koll på värdet samt avskrivningarna så. Mer om hur det funkar finns i denna länken. 

Ha det fint!

 

Josefine

@Josefine Johansson 

men STOR TACK för hjälpen! 
Ha det så bra. 🙂

VB aktiebolag
UTFORSKARE

Jag har lagt till den till anläggningstillgångar men det finns 1 fel som uppstod.

"Datum för senaste avskrivning kan inte vara senare än utgången av det sist skapade räkenskapsåret i programmet."

 

Beräkna avskrivning fr.o.m. 2021-09-01

Avskriven t.o.m. 2031- 08-31 / 2031-09-30 (både fel)
 
Vad ska det vara då?
 
 

Hej igen!

 

Ingen fara alls. 🙂 Hm okej vad konstigt. Tyvärr lite svårt att veta vad som kan vara fel, så jag rekommenderar dig att kontakta vår fina support som kan hjälpa dig med detta. De har lite mer insyn i programmet och kan även skärmdela vid behov så de kan få bukt på ditt problem. 

 

Ha en fin helg!

Josefine

VB aktiebolag
UTFORSKARE

hej igen! 🙂

 

ok. Det ska jag göra. 

Detsamma! 🙂