Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

TobeBj
UTFORSKARE

Bokföra inköp av skåpbil.

Hej, jag har lite frågor angående inköp av en skåpbil till mitt nystartade åkeri. Jag bokför enligt K2 och kontantmetoden.

Jag får inte dra av momsen då skåpbilen klassas som personbil i moms sammanhang, den är dock registrerad som lastbil hos transportstyrelsen. Skåpbilen är köpt kontant på distans och därför har jag först lagt en handpenning på fordonet, sedan när jag fått den levererad så har jag betalat resterande belopp till försäljaren. Detta köp krånglas till ytterligare då jag va tvungen att betala handpenningen omgående, jag va därför tvungen att föra över pengar från mitt företags konto till mitt privata konto och sedan swisha till företaget som sålde skåpbilen.  Nu undrar jag hur jag bokför detta, följande transaktioner har skett. 

 

1. 15 000kr har överförts från företagskontot till mitt privatkonto.

2. Jag har swishat 15 000 kr från mitt privatkonto till bilförsäljaren, för handpenning på bilen. 

3. Bilen levereras varvid jag gör en banköverföring på 195 000 kr till bilförsäljaren.

 

Värt att veta i sammanhanget är att om denna överföring mellan mitt företagskonto och mitt privata konto på något sätt anses som ett så kallat förbjudet lån så finns det skulder hos mitt företag till mig som eliminerar det förbjudna lånet. 

 

Tack på förhand / Tobe

2 SVAR 2
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Så här hade jag bokat:

1. Som ett förskott till leverantör: Debet 1684/Kredit 1930 / Därmed har jag lagt ihop punkt 1 och 2.

3. Debet 1240 - 210 000 / Kredit 1930 - 195 000 / Kredit 1684 - 15 000

 

//Carina

Tack så jätte mycket för ditt snabba svar.

 

Mvh / Tobe