Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Klossoteket
UTFORSKARE

Bokföra inköp av varor från ett annat EU-land när momsen inte är borttagen på fakturan/kvittot

Hej!

 

Jag sitter och funderar på hur jag ska bokföra ett inköp av varor.

 

Tanken var att jag skulle köpa in ett par lagervaror från en svensk aktör, så jag tänkte inte så mycket mer på det, men nu efter att jag har gjort beställningen så visar det sig att moms/VAT-numret är danskt (se längst ner på fakturan/kvittot).

På fakturan finns moms specificerad (förmodligen för att jag beställde från ett "privat konto") och tanken var att jag skulle dra av den i bokföringen, men med tanke på att det inte är inom Sverige så antar jag att jag istället måste lägga på moms (omvänd skattskyldighet 25% inom EU) på den totala/hela kostnaden vid bokföringen istället för kostnaden exklusive moms?

 

Om jag ska få bort momsen från fakturan, så att den aktör jag köper ifrån kan specificera omvänd skattskyldighet istället, så kanske jag behöver skapa ett företagskonto (vilket man tydligen kan göra)?

 

Finns det något annat sätt att göra det för att få bort momsen för det inköpet jag gjorde, eller måste jag häva köpet och göra samma inköp igen från ett företagskonto i så fall för att det ska fungera?

 

Jag bifogar en bild på fakturan/kvittot:
Skärmbild 2024-06-08 121709.png

 Skärmbild 2024-06-08 121719.png

 

Stort tack på förhand!

 

Mvh,
Rickard
Klossoteket
5 SVAR 5
Klossoteket
UTFORSKARE

Hej igen!

 

Jag behöver fortfarande hjälp - om det finns en vänlig själ som kan ge klarhet i detta 🙏

 

Tack på förhand!

 

Mvh,
Rickard
Klossoteket
AnnicaL
CHAMPION

Om du inte kan få leverantören att upprätta en ny faktura utan moms efter att du angivit ditt momsregistreringsnummer ska du beräkna omvänd moms på hela beloppet inklusive den danska momsen. Bäst är att höra med leverantören om du kan få en kreditering och omskriven faktura utan moms. Det spelar då ingen roll om inköpet betalats från ditt privata konto eller ett företagskonto. Det bästa för båda parter är om de kan återbetala momsbeloppet och ge dig en faktura utan dansk moms. 

Tack så jättemycket för svaret! ☺️

 

Då ska jag kontakta dom så fort jag kan och se vad man kan göra 👍

 

Jag har en följdfråga:

När man ska registrera ett företagskonto hos dom så får man två alternativ vad gäller faktura. Antingen ska man välja "Nettofaktura" eller "Momsfaktura". Det jag är van med sedan tidigare, om jag har ett företagskonto och har beställt varor inom EU (utanför Sverige) så har momsen varit borttagen på fakturan och jag har själv redovisat omvänd skatt i bokföringen.

Ska jag välja "Nettofaktura" då om jag vill att momsen ska vara "nollad" på framtida eventuella fakturor?

 

Screenshot_20240609_102335_Samsung Internet.jpg

 

Tack på förhand!

 

 

Mvh,
Rickard
Klossoteket

Hej

Har faktiskt heller aldrig sett det utformat på det sättet men det bör vara nettofaktura du skall registrera dig för då fakturan skall vara momsfri när det gäller handel mellan företag inom EU.

/Joachim

Toppen! Tack för svaret!

 

Jag har kontaktat Proshops kundservice nu också, och det verkar vara rätt med "Nettofaktura" om man vill ha det på det viset.

 

Vad det gäller fakturan så kunde den inte krediteras tydligen, men jag får göra en retur i så fall och sedan beställa varorna på nytt med företagskontot. Dock så hade priserna höjts på varorna som jag beställde tidigare, så dom skulle se vad dom kunde göra. Hoppas på det bästa!

 

Mvh,
Rickard
Klossoteket