Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inköp av verktyg uppdelat på flera fakturor

Hej! Har beställt ett verktyg åt en maskin som ska betalas i flera omgångar innan det är klart.

Första fakturan för uppstart har jag fått (15000kr exkl moms).

Får en till i mellandagarna som avser en del av resterande belopp (ca 35000).

Sen får jag den sista när verktyget är levererat och godkänt av mig. (Vilket kommer hamna på nästa år).

 

Så min fråga är. . hur ska jag bokföra detta för att det ska bli riktigt ? Får jag dra momsen på de fakturorna jag får iår eller får jag inte dra den förens jag fått avslutsfakturan ?

 

Mvh / Tomas

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Tomas,

Jag vet inte vilken bokföringsmetod som du tillämpar dvs. om det är faktureringsmetoden eller kontantmetoden så här får du info om både. Tror att du kan hitta svaren du söker i vårt användartips Hantera kostnader och intäkter över årsskiftet. Inne i användartipset finns en länk för hur du går tillväga  om det är så att du bokför enligt kontantmetoden. 

 

God Jul! /Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Glömde skriva det .. är enskild firma med kontantmetoden.

 

Jag avser att betala båda de första fakturorna iår men när det handlar om stora inköp som sen ska avskrivas etc så är det det med momsen, får man dra den innan verktyget är levererat eller måste det mellanlanda fram tills verktyget är levererat? (Resulterar ju i att jag måste ut med momsen två gånger och får vänta ett helt år innan det jämnar ut sig om jag förstår det rätt, en till skatteverket och en till företaget) ?

Hej Tomas,

Så länge du har fått fakturan och betalar den så är det fritt fram att dra momsen som jag ser det. 

Tänker att fakturan faktiskt tillhör det året du betalar den och inte året den avser men här gör nog folk lite olika. En sak som jag tycker är viktig är att du har en dialog med din redovisningskonsult så ni är överens om hanteringen särskilt när det verkar röra sig om lite större summor. 

 

Jag snokade fram ett användartips, Faktureringsmetoden vs kontantmetoden,  där vi längst ner beskriver hur eEkonomi hanterar kontantmetoden och moms över årsskiftet. Hoppas den kommer till nytta. 

Önskar dig en riktigt gott år och välkommen tillbaka till forumet. 

/Tinna 🙂 

Fd medlem
Inte tillämpbar

 

Hej!

 

Jag skulle bokfört första betalningen som ett förskott på ett 16-konto. Förskottet måste vara en slags bokningsavgift eller kanske ett arbete som utförts och tolkar det därför som att momsen bör vara avdragsgill på 2020. Eller får du pengarna tillbaka om du avbokar?

 

Andra fakturan och leveransen som kommer 2021 får tas upp på 2021 och då bokar man även om förskottet till inventarie. Avskrivning kan inte göras förrän tillgången är er tillhanda.

 

mvh

 

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100