Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

gabriele
MEDLEM

Bokföra inköp innan ändringsanmälan för lagerbolag

Hej,

Jag har köpt ett lagerbolag (AB) och ska bokföra några inköp. Lagerbolaget skapades 2024 men skrevs över till mig 2025-02-13 via en ändringsanmälan hos bolagsverket. Tekniskt sett fanns alltså mitt bolag redan 2024 men registrerades till det nya namnet samt mig som ägare 2025-02-13.

Jag har några inköp som skedde 2024 samt tidigt 2025 med privata medel. Vilket datum bör jag bokföra dessa inköp? Bör jag välja 2025-01-01 (då mitt räkenskapsår började) eller 2025-02-13? Eller något helt annat tillvägagångssätt?

Stort tack på förhand för svar!

8 SVAR 8
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om du är helt säker på att räkenskapsåret som skatteverket och bolagsverket har registretat hos sig startade 2025-01-01 så är det datumet du skall använda för det som skett innan bolaget startade. Det du köpt in efter 2025-01-01 skall du bokföra på rätt datum dvs när de faktiskt gjordes.

/Joachim

Hej Joachim,

Vet du var jag kan se det? 

I mitt registreringsbevis från bolagsverket står det följande:

Objektets registreringsdatum: 2024-10-01

Företagsnamnets registreringsdatum: 2025-02-13 (dvs. då lagerbolaget registrerades om samt då jag fick tillgång till bolaget)

Räkenskapsår: 0101 - 1231

Hej

Rekommenderar att du hör efter med skatteverket direkt om vilket räkenskapsår du har registrerat hos dem. Det är det året som gäller. 

/Joachim

Då kontaktar jag dem. Stort tack för svar!

I det här fallet så är räkenskapsårets start 2024-10-01, d.v.s bolagets registreringsdatum. 

Ok så bör jag då öppna ett nytt räkenskapsår i Visma eEkonomi för 2024 och bokföra utgifterna de datum som de faktiskt skedde (iom. att allt är efter 2024-10-01)?

Pratade precis med skatteverket och de sa att mitt första räkenskapsår är förlängt så det börjar 2024-10-01 och slutar 2025-12-31.

Jag gick nu in i Inställningar - Räkenskapsår IB och ändrade startdatumet för mitt räkenskapsår till 2024-10-01 i stället för att öppna ett nytt räkenskapsår.

Hej

Det är helt korrekt då ni mest troligt har ett första förlängt räkenskapsår.

/Joachim