Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inköp med angiven moms från EU-land.

Jag gjorde ett inköp från Nederländerna på 4 250:- med 21% moms = 5 142,50:-.

Företaget gjorde ett misstag med att debitera moms på denna faktura, vilket egentligen skulle vara momsfri då jag är momsregistrerad...

 

Jag förstår att man kan bokföra denna faktura, MEN att man får inte göra avdrag för den moms som debiterats. Om jag har läst rätt så skall man då bokföra hela summan som en kostnad och inte bokföra på 4056-konto som EU handel. Stämmer detta?

 

Skall jag bokföra (totalsumman):

K 1930 - 5142,50

D 5410 - 5142,50

eller

K 1930 - 4 250:-

D 5410 - 4 250:-

(Utan deras moms)

 

Måste jag där efter vid årsbokslutet göra något speciellt vid deklarationen för detta köp. Eller är allt som vanligt. Är det ett måste eller någon ide att försöka genom skatteverket få denna moms på 892,50:- återbetalad?

 

Tack för hjälpen.

3 SVAR 3

Helst så skulle du begära en ny faktura för dom har ju faktiskt gjort fel. Men jag kan förstå problemet med det. 

Egentligen så skall du då hantera detta som de EU-inköp det är, d.v.s ta totalbeloppet, redovisa det som inköp EU, lägga på utgående och dra av ingående moms. Och precis som du skriver så får du då inte lyfta den moms dom lagt på. Även detta är väldigt märkligt då denna av dig redovisade EU-handel inte kommer att redovisas som EU-handel av dom och alltså inte mötas i systemet... Vi brukar nog redovisa det som vanligt inköp och inte lyfta någon moms då det, åtminstone hittills, varit små belopp. Men det är ju då egentligen inte rätt.... Lycka till!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack snälla för ditt svar.

Jag kontaktade dom så fort att detta fel uppmärksammades i jakt efter återbetalning och rättelse. Det har nu gått 2 ½ månad med mailkontakt och fortfarande inte närmare lösning.. tråkigt =/

 

Jag har vid tidigare EU inköp använt konto 4056.

Om jag använder konto 4056 för detta köp som är speciellt med tanke på att dom debiterat moms. Lyfts inte momsen per automatik då, då beräkningen av "moms" sker automatiskt så fort jag fyllt i siffrorna på 1930 och 4056 och trycker enter?

Eller har jag missuppfattat betydelsen av att "lyfta moms"?

 

Om detta köp skulle ha utförts på rätt sätt så skulle jag bokföra belopp:

K 1930 - 4 250:-

D 4056 - 4 250:-

och momsen sköter sig själv här under.

 

I detta fall där jag blivit debiterad moms, menar du att jag ska bokföra som detta exemplet istället:

K 1930 - 5 142,50:-

D 4056 - 5 142,50:-

På så sätt betalar jag helt enkelt den totala summan med den moms dom också lade på. Så att jag står för momsen?

Jag tänker som så vid sådana här tillfällen; När jag köper varor utomlands (kort/kontant) så betalar jag moms/VAT i det landet, då redovisar inte jag handel med EU på det inköpet (det är ju ofta mindre belopp)

Tar kostnaden för momsen som inköp och inget i momsdeklarationen.