Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

VictorB
UTFORSKARE

Bokföra inköp tjänst från EU-land utan VAT-nummer

Hej!

Har en faktura på en tjänst som är köpt från ett annat EU-land. I detta fallet har säljaren inte angett vårt VAT-nummer och tagit med momsen, och det är svårt att fixa nu i efterhand. Frågan är hur jag kan bokföra detta?

Fakturan säger alltså 500SEK totalt, varav 100SEK är moms (25%).

Normlt ifall jag fått fakturan med min momskod och exkl moms, så skulle det som jag förstår det bli såhär:

1930K 500

4535D 500

2645D 100

2614K 100

Men hur blir det nu?

 

Tack på förhand!

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. I och med att du inte har angett ditt VAT nummer så verkar det som att du blivit hanterad som försäljning privatperson inom EU via One Stop Shop systemet. Det är därför det är en svensk moms på från företaget, detta är dock inte avdragsgillt för dig då det är en felaktig uttagen moms. Det kan du läsa om här. Vägledningen är för inköp varor inom EU när säljaren debiterar moms felaktigt, men bör rimligtvis vara samma sak för tjänst. 

 

Det skall ändå bokföras och hanteras som ett inköp tjänst inom EU, men hela beloppet du betalat inklusive moms blir en kostnad för dig. Så bokföringen hade blivit följande:

 

1930 K 500

4535 D 500

2645 D 125

2614 K 125

 

Detta då du beräknar den fiktiva momsen på beloppet du betalat, dvs 500 x 0,25= 125 kr. 

 

Ha det fint!

/ Josefine