Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

CamillaS
MEDLEM

Bokföra investering i vin

Jag har investerat i vin via RareWine Invest och hyr även in mitt vin i deras anpassade lager. Jag har ett AB och detta är en ren investering på ca 10 år innan jag ska sälja av. Alltså ska jag inte omsätta vinet i min normala verksamhet. Men hur bokför jag detta i eEkonomi och på vilket konto? Samma fråga gäller även investeringar i konst och guld där jag inte heller hittar något bra konto. Någon som kan hjälpa mig här?

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket kring om investering av vin bör vara en finansiell tillgång och inga avskrivningar skall ske, eller om det är en tillgång som man skall göra avskrivningar på. Jag är också lite fundersam kring om detta är okej investering att göra, eller om det privata nöjet har för stor del i detta så det kan också vara bra att kontrollera. 

 

Konst kan man bokföra mot tex 1291 Konst och liknande tillgångar och skall normalt sätt inte göras några avskrivningar på vilket du kan läsa om här. Investeringsguld är lite klurigare kring om det räknas som en finansiell tillgång eller någon annan form av tillgång men om det räknas som en finansiell tillgång så kan det bokföras mot ett 13XX konto om det är en långvarig investering och ett 18XX om det är kortvarigare. Jag får dock även här hänvisa till Skatteverket för att kontrollera hur det skall hanteras. 

 

Du får gärna återkomma i tråden om du får något svar från Skatteverket som kan hjälpa andra användare i forumet med liknande funderingar. 

Ha det fint!

 

Josefine

EmilAn
MEDLEM

Hej!

jag är påväg att göra samma sak som du beskriver. Har du fått något svar från Skatteverket?

Mvh Emil

Hej!

 

Jag hoppar in i tråden för att "pusha" upp den ifall någon annan användare i forumet eller trådskaparen har något tips att ge dig kring hur du skall hantera detta. I annat fall så rekommenderar jag även dig att kontakta Skatteverket för att få vägledning kring detta.

Ha det fint!

 

Josefine