Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

userida
MEDLEM

Bokföra jämnt byte bil

Hej! Jag har ett AB och har köpt in en bil för 45000:- och nu kommer det en kund som byter in sin bil och jag tar 45000:- i inbyte för den. Så det har ju inte uppstått någon vinst men blir osäker på bokföringen för det borde inte bli lager in lager ut bara. 

Utan på något sätt tror jag att dessa 45 000:- ändå ska räknas som omsättning. Men blev väldigt osäker. Kan någon hjälpa mig speca upp kontona jag ska använda för verifikatet?

 

tack!

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det beror helt på hur du bokfört köpet av bilen, och om du tex bokför med VMB (vinstmarginalbeskattning).  När du säger att kunden byter in sin bil, menar du då att kunden byter sin gamla bil mot den du köpte in för 45 000? Är du en bilhandlare eller säljer du en inventarie? Hade du avdragsrätt på moms på inköpet så du behöver redovisa utgående moms på försäljningen nu? Du har i rätt i att du behöver bokföra detta även om de båda har samma värde, så återkom gärna med mer information så kan vi förhoppningsvis hjälpa dig vidare. 

 

I denna tråden kan du läsa mer om hur VMB fungerar.

 

Ha det fint!

/ Josefine

inköpet är bokat 1410/1930 45000:-

jag är en bilhandlare. och ja jag bokför med VMB men det har ju inte uppstått någon vinst i detta skede alls.

bilarna köps och säljs av/till privatpersoner.

Jag bokför alltid 2611 när jag bokför vinstmarginalbeskattning vid försäljning men jag bokför aldrig ingående moms vid inköp.

Hejsan. 

Det blir ändå bokföring av en omsättning men ingen vinst (och alltså ingen moms).

En "normal" VMB-försäljning konteras ju som så att hela försäljningssumman bokas kredit 3020 (Försäljning VMV-varor) (kommer inte med på momsrapporten), vinsten bokas däremot kredit 3030 (Positiv VM 25%)  samt momsen kredit 2611. Summan av konteringen på 3030 och 2611 debiteras konto 3028 (Positiv VM omföringskonto). Sedan så krediteras lagret men anskaffningsvärdet och motbokas mot kto 4020, kostnad VMB.

Krångligt men rätt.

I ditt fall så bokar du försäljningen genom att kreditera 3030 med 45 000 kr och betalningen genom att debitera lagerkontot med samma belopp, 45 000 kr. Sedan bokar du bort den sålda bilen ur lagret genom att kreditera lagerkontot 45 000 kr och debitera 4020 med samma belopp. 

Det blir i ditt fall ingen vinst så kontona 3030, 3028 och momsen skall då inte användas. Du måste även kika i din kontoplan så att dom konton jag uppger stämmer med funktionen. Det kan ju skilja mellan program och kontoplaner. Lycka till!