Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Danneake
UTFORSKARE

Bokföra kontantinsats AB/EF

Hej

Skulle behöva hjälp med hur jag bokför kontant instatts.

Jag har startat en AB som ska köpa en fastighet, som jag ska betala via min enskilda firma.

Så jag skickar en faktura  från mitt AB till min enskilda firma på  120' + m, vad kan jag skriva på fakturan (kontant insatts fastighet typ?) och hur bokför jag det i bägge bolagen?

Tacksam för hjälp

//Danne

3 SVAR 3
Roffakab
CHAMPION

Hej 

 

Det du beskriver ser mer ut som en finansiell transaktion och i detta fall behöver du inte skriva någon faktura eller blanda in moms..

 

I din EF tar du ut pengarna (bruttobeloppet) och bokför:

 

Debet 2013 Eget uttag

Kredit 1930 Företagskonto

 

I AB sätter du in pengarna:

 

Debet 1930 Företagskonto

Kredit 2893 Skulder till nårstående

 

Att AB köper en fastighet blir en ny transaktion och har ingen koppling till din EF.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

 

 

Ok, skulle vilja kunna dra av det på nått sett i min enskilda firma.  Kan nämna att min enskilda firma kommer hyra en butikslokal i fastigheten som AB äger.

Så funderar på om AB kan skicka faktura på förskott hyra eller nått dyligt😊?

Tacksam för tips

Mv. Danne

Hej!

 

Generellt sett så är det mer förmånligt att äga fastighet privat eller i enskild näringsverksamhet då det blir lägre skatt vid försäljning och det är också betydligt högre avgift för lagfart osv för AB. Sen är det fördelaktigt att driva vanlig verksamhet i AB om verksamheten redovisar bra vinster eller om man har vissa risker i verksamheten som man vill begränsa. Men du gör alltså tvärtom? Sen kanske du har någon speciell anledning som inte riktigt framgår här?

 

Men som sagt det blir ingen faktura utan du får sätta in pengar privat som blir ett eget uttag i enskilda firman. Möjligtvis att du kan ta ränta på inlånade pengar i AB och skatta i kapital privat men risken är att du redan vid köpet i AB dränerar bolaget med utgifter och blir personligt ansvarig. Dock kanske just den aspekten inte spelar så stor roll för banken brukar kräva borgen på lån.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100