Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra köp av lätt lastbil

Hej,

Jag är helt ny inom bokföring så jag hoppas att jag får tydliga svar.

När jag ska bokföra inköp med kort av lätt lastbil till mitt AB som jag köpt för 44 000 från en bilfirma stöter jag på lite problem.

Jag gör det via 

Bokföring > Ny verifikation

Vilken bokföringsförslag ska jag välja? Hittar inget som tyder på att det är köp av bil

Företaget är nytt alltså har vi inga pengar som kommit in och bilköp kommer från aktiekapitalet.

Sen undrar jag hur systemet vet att det är en tillgång för företaget, vart väljer jag detta?

13 SVAR 13
Pacsac
CHAMPION

Är det en lastbil med helt avdragbar moms på? Det har ju betydelse för hur momsen redovisas. (Men nedan antar jag att så är fallet)

Sedan gör du en Egen kontering under Kassa och bankhändelser när beloppet är draget från ditt konto

konto

19XX K bankkontot 44 000.-

1210 D belopp utan moms (35 200.-)

2641 D ingående moms (8 800.-)



Fd medlem
Inte tillämpbar

Tackar för ditt svar. Det är ingen moms på denna bilen. Misstänker att jag då fyller i såhär:

19XX K bankkontot 44 000.-

1210 D  (44 000.-)

Stämmer detta?

Antar att jag även måste göra avskrivningar på bilen, görs detta på Bokföring  > Ny Verifikation ?

44000 / 5 = 8800 kr

7834 debet (8800kr)
1249 kredit (8800kr)

Stämmer avskrivningen också?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Använd då 1240 istället för 1210 när du såsmåningom skriver av mot 1249 så blir det ännu bättre

Mikael Pettersson

jag har samma fall. 90,000 inköpspris lastbil.. Tack på förhand! 

 

Fråga 1:  Jag skulle vilja fråga om jag har bokfört korrekt

 

1930 K 90,000

1240 D 72,000

2641 D 18,000 

 

 avskrivingar 90,000/5

Fråga 2: är det korrekt?

7834 D 18,000

1240 K 18,000

ska jag bokföra de under samma verifikation nummer eller?

Jag har nyligen startat AB och första gång jag ska bokföra så jag har ingen aning. 

TACK PÅ FÖRHAND!

 

Bree

 

Hejsan @VB aktiebolag

Om din lastbil har avdragbar moms är dina konteringar helt korrekt, både första och andra. Inköpet och avskrivningarna bokförs för sig, inte tillsammans eftersom avskrivningarna görs i olika perioder.

Jag ser att du använder Visma eEkonomi och då är mitt tips till dig att inte avskriva detta med manuella verifikationer utan faktiskt registrera bilen som en anläggningstillgång och låta programmet sköta den biten per automatik, kan underlätta arbetet tror jag. I vårt skrivna hjälpavsnitt Lägg till ny anläggningstillgång ser du hur du gör detta steg för steg. Sedan rekommenderar jag också Skatteverkets sida Materiella anläggningstillgångar så du verkligen anger rätt nyttjandeperiod och skriver av anläggningstillgången med korrekta belopp. 

Hoppas detta kan hjälpa dig en bit på vägen! 
/My 

Hej Janhall!

 

Tack för svaret. Det är definitivt en stor hjälp! 

Nedan bifogas köpeavtalet. Jag bifogade den för att vara säker på att jag gör det korrekt eftersom vi har precis startat företaget.

 

Vi betalade kontant förresten. Skulle jag ändra min bokföring? Du sa att du föreslår att du inte bokföra det manuellt. Om jag förstår det rätt, menar du att inte lista det som en verifikation och istället bara följa det här?

https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-eaccounting/se/content/online-help/b-accounting-add-inv...

 

thumbnail.jfif

Hej @My Janhall

 

En annan fråga kopplad till detta. Jag fick precis reda på att när vi köpte lastbilen var vårt kapital fortfarande fryst av banken. Det var vår vän som betalade den först och en vecka efter kapital släpptes av banken betalade vi tillbaka vår vän och överförde den till hans konto. hur skulle jag bokföra det?

Hejsan @VB aktiebolag

Du har förstått det rätt, du gör inte en manuell verifikation av dina avskrivningar utan följer instruktionerna i Lägg till en ny anläggningstillgång och Åtgärder för anläggningstillgångar, på så sätt hjälper programmet dig att bokföra dessa. 

När det gäller din andra fråga om överföringen till din vän så är jag faktiskt osäker på hur det ska läggas upp. Självklart så ska ju alla dina händelser bokföras men detta är en ny fråga för mig och jag vågar inte riktigt svara på det. Jag skulle rekommendera en kontakt med din redovisningskonsult för att dubbelkolla detta. Har du ingen redovisningskonsult kan du via vår sida Hitta redovisningsbyrå söka själv, dessutom är detta konsulter med erfarenhet av Visma som program. 

Ha en fin dag! 
/My 
 

tack för svaret, @My Janhall .

 

Detsamma. 

 

mvh,

Bree

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar. Bilen köptes för 3 veckor sedan och är nu bokförd. Ska jag göra avskrivningen redan nu?
Fd medlem
Inte tillämpbar

om du inte betalat "för mycket" för fordonet kan du påbörja avskrivningarna månaden efter anskaffningsmånaden.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Det har nu dykt upp en ruta i visma där det står Godkänn avskrivning. Beloppet är på 733 kr, ska man godkänna detta eller göra avskrivning på 8800 kr istället?

Det står även (Bokför avskrivningar till och med) vilket datum ska fyllas i här?

Dyker denna ruta upp varje månad?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Det låter som du baserat din avskrivning på årsbasis, vilket du i så fall även måste ändra i eEkonomis företagsinställningar. Bocka i Årsvis avskrivningar på fliken Bokföringsuppgifter i företagsinställningarna, så räknas avskrivningen om enligt din beräkning (inköpsbelopp/användningstid i år). I så fall är det dock inte aktuellt att göra första avskrivningen förrän året är slut, eftersom den kommer att göras på det sista datumet på bokföringsåret.

/Karl