Jag har enskild firma och har köpt en lokal i en bostadsrättsförening. Jag har inte tagit något lån utan gått in med egna pengar. Hur bokför jag köpet?
Inköp av hyresrätt till lokal xxyyzz
2017 K x kr. (Privata pengar ut)
1060 D x kr (Beloppet blir tillgång i verksamheten, och bör skrivas av, oftast på fem år…. (Res för detaljer)
Hej,
Är det hyresrätt eller bostadsrätt du har betalat för?
Om du köpt lokalen och därmed har ett innehav som medlem i bostadsrättsföreningen så gäller följande:
Löpande bokföring
Ett företags innehav av andelar i en bostadsrättsförening debiteras vanligtvis konto 1353 Andelar i bostadsrättsföreningar. De särskilda upplåtelse- och inträdesavgifter som företaget betalar till bostadsrättsföreningen i samband med förvärvet ingår vanligen i anskaffningsvärdet.
Företagets års-, kvartals- eller månadsavgifter till bostadsrättsföreningen kan debiteras konto 5010 Lokalhyra. Övriga löpande utgifter för bostadsrätten kan bokföras på samma konton som vid vanliga lokalkostnader eller fastighetskostnader.
Vid försäljning av andelarna debiteras erhållet försäljningsbelopp efter avdrag för eventuell mäklarprovision det likvidkonto som tillgodoförs pengarna, t.ex. konto 1940 Bank och krediteras konto 8220 Resultat vid försäljning av värdepapper i och långfristiga fordringar hos andra företag. Samtidigt krediteras konto 1353 Andelar i bostadsrättsföreningar och debiteras konto 8220 med anskaffningsvärdet för den sålda bostadsrätten. Därefter kommer konto 8220 att visa resultatet av försäljningen.
Om det är ett hyreskontrakt som du betalat för så gäller det som @Henrik A skriver ovan.
//Carina
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.