Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra köp av maskin på avbetalning

Köpte en maskin på avbetalning.
Totalt 375 000kr. Moms 75 000kr.
Kontant insats 181 250kr
Kredit 193 750
Amorteringsbelopp 8 073kr 24 månader?
Behöver jag även skriva in ränta 3,55 och uppläggningsavgift 3 000kr?
Sedan står det beräknad kreditkostnad och beräknad kreditfordran- ska även det bokföras?? Hoppas någon kan förklara. Tack

9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vid köp

Konto 1240 debet 300000
Konto 2641 debet   75 000
konto 1930  kredit 181250
KOnto 2350 kredit  193 750

Vid betalning

Konto 2350 debet 8 073
Konto 8410 debet (räntebeloppet)
Konto 6570 debet (eventuella avgifter)
KOnto 1930 kredit (totalsumma)

Mikael

Har också gjort ett liknande köp. Men gör jag denna bokning som ett inköp dvs som en leverantörsfaktura eller gör man en verifikation direkt? Eller vad? anläggningsregistret fixar man väl efter inköpsbokningen?

Om du har ett avtal så bokar du det direkt, det är ju ingen leverantörsskuld då den betalas direkt. Dels via kontantinsatsen och dels genom att skulden uppkommer. Och tänk på datum för momslyft... du får lyfta moms endera vid leverans eller vid betalning... Ibland kan ju avtalen vara skrivna ett visst datum men leveransen sker lite senare (i nästa momsperiod) och skulden (betalningen) uppstår inte förrän leveransen har skett. Lycka till!

Tack! Men ska jag upprätta en manuell faktura?

Är inte riktigt säker på hur du menar men man kan ju ha avtalet för köpet (eller en kopia om man vill förvara avtal separat) som underlag för verifikatet som då bokas manuellt. Är avtalet komplett så framgår ju köpeskilling, moms, handpenning och vad som blir avbetalningsskulden. Ibland kan även hela beloppet som man kommer att ha betalat när allt är klart stå med men man skall inte boka upp det då det även innehåller den ränta som betalas framöver. Lycka till!

Godkväll! Jag är nog otydlig i min frågeställning, jag ska försöka förklara;

Jag ska bokföra ett inköp av en grävmaskin med delvis avbetalningskontrakt. tänker följande

1210,   747000 debet

2641,   186750 debet

2391,   562500 kredit

1930,   371250 kredit

Gick in på Preliminär Manuell verifikation.

När jag trycker på Bokför kommer en varning upp, där det står

Vi avråder att bokföra manuellt på detta konto.........

Vad gör jag för fel?

Hejsan! 

Jag tycker din kontering i stort ser helt korrekt ut, möjligtvis att konto 2391 byts ut mot konto 2350, Anledningen till att du får denna varning är för att du bokför på konto 1930 och använder Visma eEkonomi, i det programmet är vår rekommendation att du går via Kassa och bankhändelser när du ska bokföra något på bankkontot/företagskontot. Det är absolut inget måste men en programfunktion vi rekommenderar, du kan läsa mer om detta i vårt skrivna hjälpavsnitt Kom i gång med Kassa- och bankhändelser. Med det sagt är det alltså inte ett måste utan är endast en varning programmet ger dig, vill du bokföra manuellt kan du fortsätta ändå och klicka dig förbi varningen som kommer upp sålänge du inte har en aktiv bankkoppling

När det gäller frågan om anläggningsregistret så stämmer det helt och hållet. Vill du ha hjälp med beräkningar för avskrivningar och få in inventariet i din inventarielista behöver du lägga upp det under Bokföring - Anläggningstillgångar. Det händer inget i bokföringen när du registrerar det där, så du måste alltid registrera inventarieköpet via en verifikation, leverantörsfaktura eller kvitto beroende på hur köpet ser ut. 

Hoppas detta kommer kunna förtydliga hanteringen! 🙂 
/My 

Tack för hjälpen!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack, tack