Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföra köp via mellanhand

hej!

jag ska bokföra ett internettköp.

 

Först dras pengarna från mitt konto och läggs över till mellanhanden. sen på hemsidan så han man en tillgodocheck på detta fall 500kr. med dem 500kr väljer jag att köpa två olika saker för 250kr styck detta är två helt olika saker från två helt olika företag som ska bokföras på olika konton. hur bokför jag att jag först lägger över pengar på en internettmellanhand det borde bli något form av lån. Sen bokför jag dem två olika produkterna separat?

5 SVAR 5
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Lite osäker på hur du menar att detta gått till. Vad är det för mellanhand? Menar du att du har ett konto hos en annan leverantör, som du lägger över pengar till som du sedan kan använda för olika köp på deras hemsida/plattform? Vad får du underlag när du överför pengarna? Kan du när som helst ta ut dessa pengar från mellanhanden? När du köper olika saker, får du olika kvitton då och blir det två olika dragningar på kontot du har? Dras det någon avgift eller betalar du något till mellanhanden?

 

Återkom gärna med lite mer information kring detta, så bör vi kunna hjälpa dig vidare. 

Josefine

Hej!

Det är lite komplicerat! Hemsidan heter envatomarket och säljer internetprogram. Det går till såhär att jag väljer ett program som exempel kostar 200kr. På underlaget jag får står det att det är en kreditchek insättning som först gåt till envatomarket men jag kan inte ta ut pengarna från något konto och jag sätter inte in pengarna först och sen väljer vad jag ska köpa utan allt sker på samma gång. Så först för jag över 200kr för att envato market som är reggat i Australien med en gång tar ut en köpavgift på 50kr. för att sen direkt skicka 150kr till ett annat företag i tex azerbajan där själva internetprogramet säljs ifrån. Detta får jag två olika underlag på som du kan se nedan. får även underlag på första insättningen på hela beloppet.

RCD36045090 (1).png

IVBF48373536 (1).png

 

1 (1).png

*Bilder redigerade av Moderator

 

Hej igen!

 

Hm okej jag tror jag förstår. Om dessa överföringar samt köp ALLTID sker på samma dag dvs samma datum på fakturorna så skulle jag säga att du inte behöver göra det komplicerat med att använda ett temporärt fordranskonto för överföringen till mellanhanden och sedan när köpen görs. Du bör istället kunna bokföra köpet och avgiften till mellanhanden direkt mot dragningen, eftersom det ändå sker på samma datum och du får underlagen tillsammans med underlagen för överföringen. Eftersom du angett ditt VAT nummer och det verkar som att företaget anger sitt VAT nummer så bör både avgiften och köpen vara omvänd skattskyldighet inom EU, men det kan du dubbelkolla med mellanhanden. Det står reverse charge applies, så det bör vara så. 

 

Om man förstår rätt från underlagen så verkar det som att det är mellanhanden som hanterar redovisningen av momsen och att köpen tekniskt sätt görs mellan dig och mellanhanden, som sedan köper från originalföretaget. Hur du bokför inköp inom EU kan du läsa om här. Avgiften som mellanhanden tar kan du bokföra mot ett 65XX konto med samma inställningar som kontot för inköp inom EU om du vill hålla dessa separat. Så tex hade det kunnat se ut som följande, där jag antagit i exemplet att 1 USD är 10 kr:

 

1930 med 7 900 i kredit

4535 med 7 400 i debet

2614 med 1 850 i kredit

2645 med 1 850 i debet

65XX med 500 i debet

2614 med 125 i kredit

2645 med 125 i debet

 

Eftersom båda kostnaderna är tjänster så hade du även kunnat bokföra allt mot konto 4535 i detta fallet, eftersom allt är tjänster inom EU så det beror på hur du vill dela upp dina kostnader. 

 

Återkom gärna om det är så att jag missförstått något steg, eller om det är så att det finns tillfällen överföringen och köpet inte sker på samma datum. Då behöver du istället använda ett fordranskonto vid köpet och hanteringen blir lite annorlunda. 

Ha det fint!

 

Josefine

Hej Josefin tack för svaret! Jag gjorde såhär i min bokföring då jag han bokföra innan du han svara!

 

Verifikation 1

kontobenämningdebetkredit
1930  7900
2890övriga kortfistiga skulder7900 

 

verifikation 2 köpavgiften

kontobenämningdebetkredit
2890övriga kortfristiga skulder 500
6590övriga externa tjänster500 
2614utgående omvänd 125
2645beräknad ingående125 

 

verifikation 2 köpet av programet

kontobenämningdebitkredit
2890övriga kortfistiga skulder 7400
4535inköp tjänst annat eu land7400 
2614utgående moms omvänd  1850
2645beräknad ingående moms 1850 

 

Hej igen!

 

Ingen fara alls. Det går bra att bokföra det på det sättet också, även om det blir lite fel att använda ett skuldkonto och att det borde varit ett fordranskonto. Du behöver dock inte ändra i detta fallet, bara du tänker på det till nästa gång. Var uppmärksam så du använder rätt momskod till 6590, där kan det vara bra att skapa ett eget konto inom 65XX kontogruppen då det blir en kostnad inom EU och kan vara dumt att blanda in i vanliga svenska köp. I annat fall så ser det bra ut. 

Ha det fint.

 

Josefine