Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra kortavgift Stripe

Hej!

Jag har just startat en enskild firma och säljer saker via webshop.

Jag tar betalt med kort via tjänsten Stripe
direkt på hemsidan och pengarna sätts sedan sedan in 1 gång i månaden på mitt
företagskonto.
Måste jag bokföra varje enskild transaktion? eller räcker det
med att jag bokför en gång i månaden när pengarna landar på mitt företagskonto?

Som nybörjare är jag
osäker på hur jag ska redovisa detta.
På alla mina ordrar som läggs tar betaltjänsten ut en avgift, hur bokför jag den?

Skulle vara väldigt tacksam om ni kan hjälpa mig
med detta och visa gärna hur det skulle se ut!


Med vänlig hälsning, Hanna

 

74 SVAR 74

Hej Josefine

 

Okej så när pengarna från Klarna inkommit så bokför jag det via kassa- bankhändelse / övrig händelse / egen kontering samt bokför detta som 

 

1511K  Kundfordringar Klarna

1930D Företagskonto/checkkonto/affärskonto

6051D Försäljningsprovision Klarna

2641D Debiterad ingående moms

 

är jag i mål då? 😃

 

Kan jag låta redan lagda verifikationer enligt detta ligga kvar, eftersom dom ej går att radera? Annars blir det väl dubbel summa bokfört på konto om jag skulle bokföra detta på kassa- bankhändelse eftersom jag redan gjort en sådan verifikation?

 

Så kan jag göra rätt efter alla medel nästa gång? 😃

 

Tack på förhand

Hej igen!

 

Ja det tycker jag ser ut att stämma rent bokföringsmässigt. 🙂

 

Jag kollade med en kollega som kan Visma eEkonomi, och så länge du inte har någon bankkoppling så går det bra att låta de redan bokförda manuella verifikationerna vara, och radera de kassa-bankhändelserna som finns så det inte blir dubbelt bokfört. Importerar man bankhändelserna eller lägger in dem manuellt så skall man kan kunna klicka på en "soptunna" ute till höger om bankhändelsen för att radera den. Tänk på att kontrollera så att de händelserna faktiskt är bokfört korrekt innan så att du inte får felaktigt saldo på 1930. 

 

Ha det fint!

Josefine

Hej Josefine,

 

tack för din hjälp , jag har nu gjort en omstart på hela programmet så att jag får all rätt ifrån början.

Är en del att lägga in igen men man lär av sina misstag.

 

Och tusen tusen tack för all din hjälp!

 

Ha en trevlig kväll

 

//Tony

Hej igen!

 

Det låter som en bra idé så att du får allt korrekt från början och slipper för mycket korrigeringar. Det brukar gå snabbare att bokföra om än vad det gjorde första gången, så det skall nog gå bra!

Ingen fara alls, så lite så. 

 

Tack så mycket, ha en fin dag du med!

Josefine

Hej Josefine,

 

Jag kom & tänka på en sak.

 

Ifall jag säljer produkten fraktfritt , måste då det tas med i Klarna konteringen på någotvis?

Isåfall hur?

 

Tex varan jag säljer kostar 749:- inkl moms , frakten som är inbakat i priset betalar jag 66 ;- (momsfritt). Hur konterar jag det?

 

Inköp frakt 

 

1930K Företagskonto       66:-

5710D Frakter,transporter 66:-

(Bokfört via Kassa- bankhändelse)

 

Försäljning vara 683kr + 66kr i frakt (Totalt 749:-) och då ser det ut så här:

 

K3051 Försäljning momspliktiga varor 25% – 512.25 kr
K5710 Frakter,transporter – 66kr

K2611 Utgående moms försäljning 25% – 170.75 kr
D1511 Kundfodringar Klarna 749kr

(Egen manuell verifikation)

 

Utbetalning Klarna

 

1511K  Kundfordringar Klarna

1930D Företagskonto/checkkonto/affärskonto

6051D Försäljningsprovision Klarna

2641D Debiterad ingående moms

(Bokfört via Kassa- bankhändelse)

 

Och vice versa med Stripe betalningen?

 

Ser detta rätt ut? 😃

 

 

Tack på förhand.

Mvh Tony

Hej igen!

 

Du bokför inte frakten som ingår i tjänsten mot ett kostnadskonto (5710) vid försäljningen/faktureringen då detta är en intäkt för dig, utan denna skall bokföras mot ett 35XX konto, tex 3520 fakturerade frakter. Detta skall också beräknas moms på, och inte bara varan. Dvs moms läggs på både varan samt frakten, i och med att frakten är en vidarefakturerad kostnad. Det saknar betydelse om frakten du betalar hade moms på sig eller inte. Det är därmed bra att alltid tänka att du lägger på moms på fraktkostnaden, för att du åtminstone skall gå plus-minus-noll gällande kostnad och intäkt för frakt. Dvs betalar du 66 kr för frakt, så tar du ut 66 + moms till kunden i ditt pris. 

 

I övrigt så ser bokföringsförslagen rimliga ut. 🙂 

 

Ha en fin helg! 🙂 

Josefine

Hej Josefine,

 

Okej så jag byter ut K5710 i försäljning mot K3520 samt lägger på mer moms på K2611 ?

 

Så då blir det som nedan?

 

Inköp frakt 

 

1930K Företagskonto       66:-

5710D Frakter,transporter 66:-

(Bokfört via Kassa- bankhändelse)

 

Försäljning vara 683kr + 66kr i frakt (Totalt 749:-) och då ser det ut så här:

 

K3051 Försäljning momspliktiga varor 25% – 512.25 kr
K3520 fakturerade frakter – 66kr

K2611 Utgående moms försäljning 25% – 187.255 kr
D1511 Kundfodringar Klarna 749kr

(Egen manuell verifikation)

 

Utbetalning Klarna

 

1511K  Kundfordringar Klarna

1930D Företagskonto/checkkonto/affärskonto

6051D Försäljningsprovision Klarna

2641D Debiterad ingående moms

(Bokfört via Kassa- bankhändelse)

 

Inköp frakt konteringen är rätt eller?

 

Blir detta samma kontering som om kunden skulle betalat frakten själv också?

 

Tack på förhand

 

Ha en bra helg! 😃

Hej igen!

 

Nja, kontona ser riktiga ut men du har mer i kredit än debet eftersom du lagt till mer utgående moms men inte lagt till mer att betala för kunden, dvs du har mer i debetspalten än kreditspalten. Så antingen så tar du ut mer från din kund, eller så är 66 kr ink moms men då kommer du gå i förlust gällande fraktkostnaden du betalar och det du får från kunden. Så om du skall räkna med att 66 kr ex moms så får du lägga på momsen på beloppet du tar ut från kunden, dvs 66 x 1,25 = 82,5 kr ink moms. 82,5 + 683 = 765,5 kr. 

 

Inköp frakt är rätt ja, förutsatt att det inte är någon moms på frakten du betalar. Förstår inte riktigt vad du menar med som om kunden betalat frakten själv? Vilket förslag tänker du på, och hur menar du med att kunden skulle betalt frakten själv? 🙂

 

Ha det fint

Josefine

Hej!

 

Ja precis , frakten kostade 66:- exkl moms. Moms (0%).

Skulle det stått 66 :- på K3520 samt 16.5 :- på K2611 ?

 

Jag har ju räknat bort i priset ut till kund att frakten kostar totalt 66:- , så varan kostar alltså 683kr inkl moms och frakten 66kr exkl moms (0%)  Det blir inte rätt som konteringen i den bifogade bilden då?

Hur skulle du ha ställt upp det 😃 ?

 

Screenshot 2022-11-14 at 17.16.47.png

Screenshot 2022-11-14 at 17.19.15.png

Ja det jag menar är typ såhär, nu betalar ju inte kunden frakten på mina varor eftersom jag

har fri frakt i min e-shop , men säg ifall om jag skulle byta ifrån fri frakt till att kunden skulle få stå för fraktkostnad själv istället.

Blir det samma uppställning i verifikationen som i den ovan , alltså det är ingen skillnad på uppställningen med konton mellan fri fakt & inte fri frakt?

 

Jag hoppas du förstår hur jag tänker på ett ungefär iaf 😃

Hej igen!

 

Om du nu inte specificeras frakten någonstans till kunden så räknar du inte med vad frakten kostade i försäljningen och redovisar det bara som en varuförsäljning då kunden får det fraktfritt. Blev lite förvirrad över din uträkning där du räknat med vad varan kostade och frakten så jag missförstod hur du tänkte, ber om ursäkt för det. Nu blir det lite tydligare när du förklarade vad du menade med att kunden står för fraktkostnad själv. 

 

I sådana fall så bokför du hela försäljningen som en varuförsäljning när du säljer fraktfritt, i och med att du då står för frakten själv och bara räknar med vad varan skall säljas för. Då använder du inte konto 3540 eftersom det enbart är varan som du säljer, och därmed vidarefakturerar du ingen fraktkostnad. Det blir alltså i ditt exempel med 749 kr en varuförsäljning på 599,2 och moms på 149,8 och du särredovisar ingen vidarefakturerad frakt då du står för den. 

 

Om du skulle ta ut frakt från kunden, så hade din varuförsäljning inte ändrat dvs i exemplet där du har sålt för 749 så blir det istället 749 + 82,5 ( frakt plus moms ) = 831,5 total försäljning. Det är bra att åtminstone ta ut 66 + moms så att din kostnad blir lika mycket som du sedan vidarefakturerar och blir din intäkt. Då blir varuförsäljningen fortfarande 599,2, vidarefakturerad frakt 66 och moms totalt 831,5. 

 

Förhoppningsvis så har jag förstått dig rätt denna gången, och att det är tydligt hur du gör i båda fallen gällande när det är fraktfritt och när frakten vidarefaktureras. 

Ha det fint! 🙂 

 

Josefine

Hej Josefine!

 

Det va väldans vad du jobbar sent, många frågor tänker jag 😃

 

Ja men då tror jag att jag förstår dig , tack du är bäst!

 

Du har inte funderat på att göra youtube hjälp kanal? Tror det skulle uppskattas av många om det finns någon som

går igenom via video hur man gör olika steg , speciellt för oss lite mer "trögfattade" 😃

 

Ha en bra kväll & tack åter igen för all hjälp!

Hej igen!

 

Haha ja, det blev kanske lite sent 🙂 Vad bra skönt att höra! Om det skulle vara något mer så är det bara att skapa en ny tråd och få hjälp där. 

 

Det har jag inte funderat på men det låter ju som en rolig idé, kanske något för framtiden!

Ha en fin dag nu, och ingen fara alls! Det är därför forumet finns 🙂

 

Josefine