Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Adde12
UTFORSKARE

Bokföra kostander för köp av lagerbolag

Hej!

 

har köpt ett lagerbolag via mitt aktiebolag och undrar nu fakturan för detta skall bokföras på rätt sätt så som konton.

 

Specifikationen på fakturan lyder:

...

Bolagsverkets avgift (momspliktigt) 1 900,00

Arvode för bildandet 400,00

Utlägg: Bolagverkets avgift för ändringsanmälan (ej momspliktigt) 1 400,00

Arvode för ändringsanmälan 4 200,00

....

 

STORT TACK på förhand!

 

//Adde

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det skall stå på underlaget du fått vad som är avdragsgillt eller inte, men dessa kostnader skall redovisas i det köpta bolaget och inte i det bolaget som köper lagerbolagen skulle jag säga. Jag rekommenderar dig dock att kontakta en konsult för hjälp med detta, då det kan vara mer komplicerat när ett AB köper ett annat AB och antingen ingår i en koncern alternativt planerar att absorbera bolaget. Jag kan tyvärr inte hitta några bra vägledningar kring vilket företag som skall ta upp kostnaderna, och hur det skall bokföras i det köpande bolaget beror på just detta.

 

Om det är lagerbolaget som skall ta upp kostnaderna så bör själva köpet bokföras mot ett 13XX konto för det köpande bolaget, och för lagerbolaget mot ett 23XX konto för själva skulden och mot 6991/6992 beroende på vilka kostnader som är avdragsgilla och inte. 

 

Du får gärna återkomma i denna tråden om du får ett svar som kan hjälpa andra användare med liknande funderingar. 

Ha det fint!

 

Josefine