Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra kostnad för biljett till digital konferens/mässa (USA)

Hej,

 

jag har köpt deltagande i en mässa/konferens som går digitalt i år pga corona. En amerikansk organisation säljer biljetterna. Konferensen handlar om managementforskning, som är viktigt för min verksamhet som organisationskonsult och författare - visst borde jag då kunna ta det som en kostnad i företaget? 1750 kr har dragits från mitt konto, ska jag lägga till 25 % moms ovanpå detta?

 

Dessutom har jag betalat med mitt privata kreditkort, så jag antar att det ska krediteras som ett eget utlägg på något vis?  

1 SVAR 1
CarinaEsp
CHAMPION

Om den digitala konferensen har med din verksamhet att göra så bör du absolut kunna ta kostnaden i din verksamhet. Har du angett företagsnamnet vid beställningen? Det är alltid bäst om företagsnamnet står på kvittensen.

Som du skriver så blir det ett eget utlägg om du har betalat med ditt privata kort.

Ifall du ska bokföra moms som vid inköp av tjänster från land utanför EU vågar jag inte riktigt svara på eftersom det finns vissa undantag. Det kan vara så att tjänsten klassas som att den hålls därifrån den sänds och i så fall bör det vara samma regler som om du hade köpt mässbiljetten på plats i USA, dvs den momsas där händelsen sker och du gör inget åt det i Sverige utan bokför endast kostnaden. 

Nu i dessa tider när så mycket sker digitalt så kan det vara andra regler som gäller. Ifall du frågar Skatteverket så råder jag dig att skicka in din fråga via mail så att du får ett skriftligt svar, men tänk på att vara tydlig i din frågeställning eftersom svaren från Skatteverket aldrig är utsvävande utan "Som man frågar får man svar" 🙂

Lycka till!