Bokföra krånglig avyttring av tomt & vilka underlag till verifikationer behövs?
Hejsan,
Vad/vilka underlag behövs vid olika typer av verifikationer i Visma eEkonomi? Exempelvis för alla leverantörsfakturor så kopplar vi bilder på själva fakturan, som då får en egen verifikationsserie. Alla utbetalningar får en egen serie dem med, bör dem ha något underlag bifogat typ som kontoutdrag från banken eller annat eller behövs inget bildligt bevis/underlag kopplat till dem verifikationerna? Och till sist har vi alla våra manuella verifikationer som också hamnar i en egen serie, det kan vara olika manuella inbetalningar från exempelvis Swish, autogirobetalningar, bokföring av lön, periodisering, omföringar med mera. Samma fråga där, bör dem ha något underlag bifogat till dem, eller vad behövs egentligen? Tänker ifall våran revisor tar ut en verifikation för att kolla på, vad behöver då finnas på den?
Är det någon här som är duktig och kunnig inom bokföring och redovisning vid avyttring av tomträtt, hur den köpeskillingen som erhållits bokförs? Skriv gärna ett meddelande till mig så förklarar jag mer kring detaljer, oerhört tacksam för det!
@Tinna Gunnarsson, @Joachim E, @MichelleMT, har någon utav er svar på ovan fråga samt kunskap om andra punkten eller kan hänvisa mig vidare? Eller om någon annan i forumet kan så dela gärna med er.