Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföra kreditnota

Hej!
Jag betalade en faktura förra året, men produkten blev såpass försenad att jag fick tillbaka pengarna i år och har därmed fått en kreditnota till detta. Hur bör jag bokföra denna "intäkt"? Det är ju inget jag bör skatta på då det är mina egna pengar som betalas tillbaka.

 

Dessutom står samma företaget för en kostnad jag betalade till ett annat företag förra året, och har därmed fått inbetalning för och kreditnota på även detta. Hur bör detta bokföras på bästa sätt?


Tack på förhand,

Saga Backteman

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

Om du bokförde köpet som en kostnad som minskade förra årets resultat och sedan får en kreditnota ska den kostnadsminskningen räknas in i det nya årets resultat. Dvs din skatt minskade förra året och ska därför öka i år när kreditnotan ställts ut. 

Den andra posten hanteras på samma sätt - du tog en kostnad som du nu har fått ersättning för och därför ska den kreditnotan påverka resultatet detta år. 

Okej, tack så mycket! Fortfarande lite osäker på hur jag ska bokföra när jag matchar kassahändelsen med kreditnotan? När jag gjorde inköpet förra året bokförde jag såhär:

Skärmavbild 2022-11-16 kl. 17.33.10.png

Gör jag bara tvärtom när jag bokföra inbetalningen till mitt företagskonto i år? Och likadant med den inbetalning jag fått in från ett annat företag än det jag betalade till förra året?

 

Tusen tack för hjälpen!
/Saga

AnnicaL
CHAMPION

Ja, det blir tvärtom mot konteringen fg år. Och samma med den andra inbetalningen. 

 

/Annica

Tusen tack!

Skärmavbild 2022-11-17 kl. 14.13.31.png

Det blir alltså på detta viset med momsen? 

Allt gott,

Saga

AnnicaL
CHAMPION

Precis så.