Hejsan!
Är du momsregistrerad och denna försäljning till annat EU-land är momsfri ska det rapporteras i den Periodiska sammanställningen. Däremot så funderar jag på om du verkligen ska ha momskod 35 på kassarabatts-kontot också, blir något osäker när jag läser på SKV sida om Periodisk sammanställning. Där skriver de om vad som ska rapporteras, bland annat så skriver de:
Här skriver dem att det alltså är värdet på varan när den transporteras eller tjänsten som ska rapporteras. Jag tycker faktiskt inte att svaret är helt hundra och tycker det kan vara bra att dubbelkolla det med Skatteverket en extra gång, för att se om det helt enkelt ska minska det rapporterade beloppet på ordinarie försäljningskontot.
Får du svar från Skatteverket får du jättegärna dela med dig av det här, så kan jag och andra också lära oss något nytt! 🙂
Ha en fortsatt fin fredag!
/My
Vi är momsregistrerade och har köparens VAT-nr så försäljningen ska ju rapporteras i Periodisk sammanställning.
Nu när jag läser ditt svar så tycker jag att det blev lite tydligare. "Värdet av varor....när varan transporteras från Sverige...."
Värdet vid transporten är ju det ordinarie priset - OM kunden väljer att betala tidigare så erhåller de rabatt annars så betalas det ordinarie priset. Kassarabatten bör då inte ha momskod 35 och ska inte vara med i periodisk sammanställning.
Tack för hjälpen! Alltid lättare när man kan rådgöra med någon annan 🙂
Hej,
jag har följd frågor till detta:
Bakgrund: Försäljning av varor till kund inom EU som får dra av 2% vid snabb betalning.
Ska där vara momsrapportkod 35 på kontot Kassarabatt?
Om ja, ska den då rapporteras i EU periodisk sammanställning?
Mvh Catarina
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.