Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nellie 123
MEDLEM

Bokföra leasing av lätt lastbil och tung lastbil

Jag har tittat in och läst vad andra har frågat men har tyvärr inte hittat den rätta som skulle kunna passa min fråga angående bokföringen om lätt lastbil och tung lastbil.

 

Vilka konton bör man använda vid lätt lastbil när det är leasing och periodisering och med tung lastbil som har leasing och periodisering. 

 

 Jag har lagt in de både lastbilarna  i konto - 5612- leasing för personbilar. Jag har nog en hel del att korrigera kan ni vänligen hjälpa mig  med denna fråga så ska jag korrigera rätt.

 

Med vänliga hälsningar 

 

Nellie 

2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

Leasingkostnader för både lätta och tunga lastbilar skall du bokföra på konto 5625 Leasing lastbilar.  Lasbilar har samma upplägg som personbilar när det gäller konton det är bara att de ligger i en annan kontogrupp 5620 - 5629.

Periodisera detta skall du inte behöva göra eftersom det är en löpande kostnad ni betalar för månadsvis.

Möjligen så kan ni behöva skriva av den första förhöjda leasingavgiften om ni haft sådana kostnader?

Korrigeringen av själva månadsavgiften skall du göra genom att byta ut 5612 till 5625. Tänk även på att ni får dra av hela momsen på leasingen.

5625 behöver läggas till som underkonto i kontoplanen. 

Inställningar > Kontoplan > Nytt konto

 

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Nellie 123
MEDLEM

tusen tack för svaret:)