Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra liten diff på 1630

Har hittat en diff på 30 kr mellan 1630 och skattekontot. Jag kan se att diffen varit där hela räkenskapsåret. Jag tog nyligen över den löpande bokföringen och kan inte hitta felet när jag kikar igenom tidigare bokföring som gjorts. Tips? 🙂

6 SVAR 6
Suslun
UTFORSKARE

Jag skulle ha bokat det som ränta...
sivlai
MEDLEM

Är det en diff åt minushållet? Då är det förmodligen en ränta som ej är bokförd, men skattekontot borde ju stämma i början av året? D v s samma IB enl bokföring som på skattekontot? Ta ut en huvudbok på konto 1630 och skriv sedan ut hela skattekontot på vald period på skv:s sida, så tror jag att du kommer att hitta felet om du jämför. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har du kollat att du har rätt ingående balans på kontot?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är 30 kr för mkt på 1630. Men jag ska gå igenom allt igen och se om jag inte hittar vart diffen kommer ifrån 🙂 Tack för era tips!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Aha! Jag hittade felet, en kostnadsränta från januari som inte blivit bokförd 🙂
Anders130
MEDLEM

Hej

 

Jag har ett liknande problem men det är en förening som jag hjälper som inte bokfört 1630 så långt vi kan hitta tillbaka i tiden (flera år). De har ett plus som är ett antal tusenlappar som vi inte kan hitta när de kommit in. Finns det något alternativ till att anta att det är ränteintäkter Debet på 1630 och kredit på 8314?

 

Har någon något annat förslag än ovanstående på hur det skall bokföras?

 

Jag antar att vi inte kommer att kunna hitta orsakerna till felet.