Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mickey70
MEDLEM

Moms och skattinbetalning

Hej!

Hur ska man bokföra det som dras  från skattekontot, moms och skatt. Jag har gjort en verifikation med 2012/1930 (har enskild firma) när jag betalat in, men man jag måste ju bokföra när själva dragningen sen görs av skatteverket...och det är de jag undrar över?
Hälsn. Mickey

2 SVAR 2
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Om du tänker dig skattekontot som ett bankkonto så kanske det är lättare.

När du gör inbetalningen så bokar du precis som du skrivit ovan. När månaden är slut så tar du ut ett kontoutdrag eller transaktionslista från skattekontot och använder som underlag för att boka av dina skulder som du har för t ex moms på konto 2650.

Detsamma gäller om du får en utbetalning från Skattekontot, men då tvärtom, dvs du bokar 1930/2012 vid utbetalningen och själva händelsen utifrån kontoutdraget.

Tror även att det går att göra en direktkoppling till Skattekontot på samma sätt som man kan göra med bankkontot, men eftersom det inte är något som jag använder själv är jag osäker om den funktionen finns i Visma eEkonomi.

//Carina

Joachim E
MODERATOR

Hej

Då skattekontot är privat och inte tillhör företaget i en enskild firma så är det enklaste sättet att bokföra inbetalning eller utbetalning till/från skattekontot direkt mot det konto som du betalt in för.

Om du t ex betalar in båda skatt (8 000) och moms (8 672) i samma inbetalning så bokför du det på följande sätt under kassa och bankhändelser.

 

 

https://forum.vismaspcs.se/t5/Tips-om-bokforing/Bokfora-skatt-och-moms-i-en-enskild-firma/ta-p/22098...

 

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim