Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

LAnder
MEDLEM

Bokföra löparlopp

Hej! 

Jag har en fråga angående ett löplopp jag gjorde och är osäker på hur jag ska bokföra deltagaravgiften. Jag deltog i loppet för att göra innehåll till mitt företag och hade inte kunnat gjort innehållet utan att ha deltagit i loppet. Jag har enskild firma och är osäker under vilket konto detta ska bokföras. Har ni någon idé?

Tack på förhand!

2 SVAR 2
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Förstår inte riktigt vad du menar med att du deltog i loppet för att göra "innehåll" till ditt företag... Är det autokorrekt som varit framme?
Normalt så räknas startavgift för lopp som en personalkostnad, antingen som friskvårdsbidrag eller som annan personalvård. Tyvärr så finns inte motsvarande för ägaren av en enskild firma. Frågan är därför vad för slags reklam du kan ha gjort för ditt bolag i och med att du deltog i loppet. Går det kanske att klassa som någon typ av annonsering/reklam? I så fall kanske det kan klassas som en kostnad under kontogrupp 59 eller en försäljningskostnad under kontogrupp 60, men är osäker på om Skatteverket är av samma åsikt.

//Carina

Hej Carina! 

Tack för ditt svar! Det är inte autokorrekt utan jag har sprungit loppet för att göra innehåll. Jag arbetar som content creator och innehållet var att jag deltog i loppet och detta tjänade jag pengar på till företaget från de som tittade på hemifrån. Det var inte för att göra reklam för mitt företag eller friskvård utan innehåll. Men ja, det är därför jag har svårt att veta vilket konto jag ska bokföra detta mot. 

Tack!