Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra material och utförda arbeten som har gjorts till en kund?

Hej, det är såhär att jag är osäker på hur jag ska bokföra utförda arbeten inom byggsektorn med 20 425kr samtidigt som jag har använt mig av material  på 10 300 kr till kunden som användes vid byggandet . Ska jag bokföra både materialet som användes vid arbeten och försäljning tjänster på konto 3010 (alltså totalt 38406kr på konto 3010 kredit) eller är det två olika konton som berörs som skal bokföras. kunden kommer att betala totalt 38 406kr ink moms men jag vet ej vilka konton som berörs. jag vet bara att hela summan 38 406kr ska vara på leverantörsskulder konton då en faktura skickas till kunden.

Tacksam för hjälp

2 SVAR 2
AnnicaL
CHAMPION

Hej

dina materialinköp bokför du på ett varukostnadskonto, t ex 4000 och momsen på 2641.

 

När du fakturerar kunden ska fakturan bokföras på 3231 om det är byggarbeten med omvänd moms (om kunden är ett byggföretag) eller 3001 om det är en slutkund som ska faktureras med moms. 

 

Lycka till! 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Material som köps in och som sedan används i den byggtjänsten du säljer ska även omfattas av reglerna för omvända byggtjänster, dvs. du ska *inte* separera material (och lägga moms på det) och dina byggtjänster du säljer (utan moms) på fakturan du skickar till din kund.

 

Detta då förutsatt att din kund även är ett sånt företag som mer än tillfälligt säljer sådana tjänster som omfattas av reglerna för omvänd skattskyldighet.

 

Fakturan är då utan moms till din kund (om det är ett "byggföretag").

 

Bifogar även en länk från Skatteverket som är en A-Ö över de tjänster som Skatteverket anser kan omfattas av reglerna för omvänd byggtjänst.

 

Omvänd skattskyldighet inom byggsektorn – förteckning över bygg- och anläggningstjänster