Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Thomas1967
UTFORSKARE

Bokföra merchandise

Hej 

Vi är ett band som köpt in merchandise som vi har börjat sälja. Jag undrar hur jag skall bokföra inköpet eftersom det både är PR material och varor som skall säljas. Detta gäller också bokföringen av merchandisen som vi sålt.

 

Jag är tacksam för svar.

Med Vänliga Hälsningar 

Thomas

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om ni köper in material som både säljs och som används som PR så kan du dela upp kostnaderna mellan varuinköp och PR. Varuinköpen kan du lägga mot något 4XXX konto, tex 4056. PR materialet kan du lägga inom 59XX, tex 5980 eller om du gör ett eget konto som heter 5981 och döper det till något du förstår gällande PR. 

 

Försäljningen är vanlig försäljning av varor, men även där kan du lägga upp ett eget konto om du vill om du vill separera det mot din vanliga försäljning, då kanske lämpligen inom 36XX kontogruppen som är en kontogrupp för sidointäkter. 

Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!

 

/ Josefine

Hej Josefin och tack för ditt svar.

Jag tror jag måste förtydliga frågan. Vi har köpt in T-shirts som är tryckta med bandnamnet. Vi säljer t-shirtarna (ett fåtal har vi gett bort), men det innebär också PR för oss eftersom bandnamnet står på t-shirtarna. Min undran är om vi kan bokföra det till viss del PR eller måste vi bokföra hela summan som varuinköp respektive "sidoförsäljning".

 

Tacksam för svar.

//Thomas

Hej igen!

 

Okej jag förstår. Jag skulle dock ändå säga att man bör inte dela upp det då det är både svårt att avgöra hur stor del som bör delas mellan varukostnad och PR, samt att ni säljer kläderna för att tjäna pengar framförallt men att PR är en sorts bonus i och med att ert bandnamn finns på tröjan. Du kan alltid höra med Skatteverket vad de anser kring det, men jag skulle säga att det bör hanteras som försäljning respektive varuinköp helt och inte delas upp. 

 

Ha det fint!

/ Josefine