Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Flexon
UTFORSKARE

Bokföra milersättning och trängselskatt för hela året (AB)

Hej,

Jag har ett enmans-aktiebolag där jag förstått att jag kan ta ut skattefri milersättning (25 kr / mil) samt ersätta trängselskatt för tjänsteresor gjorda med privat bil som jag behöver göra en gång i veckan ungefär (körjournal finns). 

Jag har gjort resor hela året men har aldrig betalat ut någon ersättning för detta än, pratade med skatteverket på telefon och de sa att jag kan göra ändring i alla mina inlämnade arbetsgivardeklarationer för året genom att bocka i att jag gett ut skattefri milersättning  (050 Bilersättning tror jag fältet heter) och sen betala ut det i efterhand. 

Så nu undrar jag bara hur jag ska bokföra den skattefria milersättningen och trängselskatten i efterhand och göra utbetalningen? Behöver man göra ett verifikat per månad som man missat eller kan man göra ett samlat verifikat? Bör man göra det i samband med lön och ta med det i lönespecifikationen till sig själv eller spelar det ingen roll?

10 SVAR 10
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du skall i bokslutet lägga in en manuell kontering på följande sätt av hela summan för milersättning och trängselskatten.

2893 Kredit (hela summan)
7331 Debet (Milersättningen på 25 kr/ mil)
5616 Debet (Trängselskatten)

Sedan kan du välja själv när du vill betala ut detta. hela summan du betalar ut skall du då bokföra mot 2893. Så det behöver inte betalas ut i samband med lönen om man inte vill det.

/Joachim

Tack för svar Joachim,

När du säger "i bokslutet" menar du att man ska göra det först vid årsbokslutet eller menar du vid månadens slut? Jag tänker att jag vill betala ut t.ex. det som varit januari-september först och om möjligt göra ett enstaka verifikat för det och sen framöver betala ut det månadsvis, vilket jag antar är okej att göra?

Sen undrar jag vad man ska sätta för datum på verifikatet om man gör ett för flera månader?

Hej

Enklast är i årsbokslutet där du kan lägga in hela summan enligt konteringen jag skickade i det tidigare svaret.

Vill du räkna ut det och lägga in det månadsvis så går det också bra. Då gör du en sådan kontering per månad istället någon gång.

/Joachim

Okej men kan man göra endast en kontering i slutet på året men ändå överföra pengarna innan det eller måste jag i så fall vänta tills året är slut med att överföra pengarna också?

Och hur är det med datum på dessa konteringar spelar det någon roll vad man sätter där?

Hej

Överför du pengarna nu eller innan årets slut så kan du bokföra upp kostnaden för det när den överföringen bokförs.

/Joachim

Så bara för att se om jag förstått rätt, jag kan alltså dela upp bokföringen i olika konteringar bara jag gör konteringarna i samband med att jag gör en överföring?

Säg att jag under perioden januari - september kört 1000 km (för 2500 kr milersättning), och betalat 100 kr i trängselskatt privat, som jag vill betala ut snarast.  Sen senare i november vill jag betala ut det jag kört för oktober, säg 100 km och 25 kr trängselskatt. Då kan jag dela upp det t.ex. såhär:

För km körda i januari - september:

Datum: 2024-10-23 (borde man sätta något annat datum eller bara dagen man bokför det?)

2893 Kredit (2600 kr)
7331 Debet (2500 kr)
5616 Debet (100 kr)

Överföring till mitt konto (t.ex. med transaktionsdatum 2024-10-24)

2893 Debit (2600 kr)

1930 Kredit (2600 kr)

För km körda i oktober:

Datum: 2024-11-01 (borde man sätta något annat datum eller bara dagen man bokför det?)

2893 Kredit (275 kr)
7331 Debet (250 kr)
5616 Debet (25 kr)

Överföring till mitt konto (t.ex. med transaktionsdatum 2024-11-02)

2893 Debit (275 kr)

1930 Kredit (275 kr)

Korrekt?

Hej

Det är helt korrekt.

/Joachim

Tack för svar Joachim! 

Då gör jag så, du svarade aldrig angående datumen för verifikationerna så jag utgår från att det inte spelar någon större roll utan att man bara kan sätta dagen man gör bokföringen.

Hej

Ber om ursäkt missade den frågan. Skulle säga att om du skall lägga in det månadsvis så är det bättre att denna konteringen läggs in på sista datumet i månaden den tillhör. På så sätt hamnar kosntaden i rätt månad.

För km körda i oktober:

Datum: 2024-10-31 

2893 Kredit (275 kr)
7331 Debet (250 kr)
5616 Debet (25 kr)

Sedan kan utbetalningen göras när som helst senare.

/Joachim

Aha då förstår jag, tack igen!