Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra nyemission

Har inte gjort detta tidigare. Hur går jag tillväga?

4 SVAR 4
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Gabriella2! 

Tack för din fråga och ursäkta lite sent svar. Jag har kikat på din fråga gällande nyemission och hur detta ska bokföras hos Redovisa rätt, fick ett svar på din fråga via dem. 

Där beskrivs det att du i samband med bolagsstämmans beslut om ökning av aktiekapitalet genom nyemission ska debitera konto 1690 och kreditera konto 2082 med ökningen. Citerar också följande:

"Vid betalningen (kontantemission) debiteras det likvidkonto som tillgodoförs pengarna och konto 1690 krediteras. Vid överlämnande av egendom (apportemission) debiteras aktuellt tillgångskonto och krediteras konto 1690.

När Bolagsverket registrerat nyemissionen debiteras konto 2082 och krediteras konto 2081 Aktiekapital. Om emissionen skett till överkurs krediteras det överskjutande beloppet på konto 2097 Överkursfond." 


Hoppas detta hjälper dig på vägen! 
Ha en bra dag! 🙂 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, tack för hjälpen. Jag fick hjälp på annat håll dock för några dagar sedan och jag kunde inte ta bort min fråga från forumet. Hur gör jag det? Blir ju inte så bra att frågan ligger kvar fast det inte är nödvändigt.

Men tack ändå för ditt svar:)

Hej Gabriella2,

 

Vi kan låta din fråga ligga kvar och kanske hjälper det någon annan. Skönt att du har löst det!

 

Ha en fin torsdag!

/Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Jag har deltagit i nyemission i ett bolag. För de nya aktierna betalade jag 13.5kr varav 13,45 ska tillföras överkursfonden. jag har betalat in pengar för nyemission och undrar hur detta ska bokföras?

 

Tack