Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

konsulten
MEDLEM

Bokföra olika kapitalförsäkringar

Jag har 2 st kapitalförsäkringar, en för direktpension som jag bokför mot 1385. Nu har jag startat en ny för att placera en del av företagets kapital. Vilket konto bokför jag denna mot? Jag kan ju använda 1385 men vill gärna särskilja dem åt?  Hur gör jag detta på bästa sätt?  Det går ju att skapa nya kontor men vilket nummer är isf lämpligt, antar att det måste vara ett ledigt 13XX? tacksam för lite vägledning.  

5 SVAR 5
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om du vill särskilja dem åt så skulle du kunna skapa tex 1386 som är ett ledigt kontonummer, för att hålla dig inom samma kontogrupp. Men det kan vara bättre att hålla koll på detta separat och istället ha allting på konto 1385 i bokföringen. Det är dock upp till dig, kan inte hitta någon som säger att det inte går att skapa ett eget konto för detta, så länge man håller sig inom rätt kontogrupp. Det finns ju självklart fördelar med att hålla koll på att det finns två separata kapitalförsäkringar eftersom just direktpension är lite annorlunda hantering än vid en vanlig företagsägd kapitalförsäkring, men inget som är nödvändigt att hålla separat på olika tillgångskonton vad jag kan hitta. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

magnus14
UTFORSKARE

Följdfråga, finns det någon inbyggd funktion i Visma eEkonomi Smart jag kan använda för att separera olika kapitalförsäkringar jag bokar mot 1385 så att man kan se behållningen per försäkring?

Hej

Det finns dessvärre inte någon sådan funktion i eEkonomi. Det man skulle kunna göra är att använda olika konton för olika kapitalförsäkringar. 1385 Kapitalförsäkring 1, 1386 Kapitalförsäkring 2 osv. Då specifiecras värdet per försäkring. Det blir dock krångligare att bokföra och hålla ordning på.

Ha en fortsatt fin dag
Joachim

Tack, kan jag skicka med en bokföringsfråga också? Är man skyldig att göra något sidoordnat register eller dylikt över de olika kapitalförsäkringarna och hur mycket man satt in på respektive?

Hej

Det finns inte något krav på detta eftersom det dels är bokfört och informationen går att få fram genom att titta på respektive kapitalförsäkring där pengar finns placerade.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim