Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra omsättningsstöd / omställningsstöd

Hej

Skv har betalat omsättningsstöd och jag vet inte på konto ska bokföra. Hjälp...)

8 SVAR 8
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Använd konto 3985 Erhållna statliga stöd.

 

MVH

RoffaK

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Nån som vet hur bokför man utbetalt Omställningsstöd?

Ingrid29
MEDLEM

Hej!

Någon som vet hur man som AB bokför att man har betalat tillbaka ett statligt stöd? Omställningsstöd, t.ex.

Hej!

 

Tack för din fråga. Du bör bokföra återbetalningen mot samma konto som du bokförde när du fick bidraget, för att visa att du har betalt tillbaka ett tidigare bidrag. Antagligen så har du använt något 398X konto tidigare, men det kan du kolla i resultatrapporten för året du fick bidraget. Det blir i debet mot det kontot och kredit mot 193X kontot vid återbetalningen. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Hej!

Det var vad jag tänkte först ( 3985) men sen blev jag osäker för det är ju ett tillgångskonto. Hittade då 2880 som är ett skuldkonto för statliga skulder och la det där istället. Tror du att det var dumt/fel gjort?

Tack för svar.

 

hälsn./ Ingrid

Hej igen!

 

3985 är ett intäktskonto och hamnar i resultatrapporten vilket är korrekt i och med att du bokförde upp stödet som en intäkt när du väl fick det. Nu när du betalar tillbaka stödet så skall du alltså minska den intäkt som du haft tidigare, därför så blir det fel att bokföra det mot 2880 som är ett skuldkonto och hamnar i balansrapporten. När du betalar tillbaka så blir det ju kredit 193X/1630 och debet mot 3985, och intäkter minskar i debet vilket alltså blir helt korrekt.

 

Så mitt råd är att du korrigerar den verifikationen och bokför mot samma bokföringskonto som du valde när du fick stödet, dvs då 3985. Om du bokför det mot 2880 så kommer du ha ett positivt saldo på ett skuldkonto som kommer hänga med över åren vilket också blir fel. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Hej!

Jag undrar en sak till i frågan. Gäller ditt svar även om det är två olika bokföringsår? D.v.s. vi fick stödet 2021 och betalade tillbaka 2022. Inte hela stödet, dock. En fråga till; varför är det fel att skulden på 2880 hänger med? Förlåt för frågvisheten!

 

hälsn./ Ingrid

Hej igen!

 

Ingen fara, du får fråga så många frågor du känner att du behöver. Ja det blir samma även om det olika bokföringsår. Det blir då att ena året hade du en intäkt och nu i detta året så visar du att du betalade tillbaka det. Anledningen till att det blir fel med skulden är att du betalar tillbaka något, och det är ingenting som ökar någon skuld både i och med att det blir i debet ( vilket minskar skuldkontot ) och att detta är en återbetalning som skett. Så det jag menar med att det är fel att saldot på 2880 hänger med är att du har ju redan återbetalat bidraget, så att visa en positiv skuld som följer med blir felaktigt då det redan har skett och betalats. 

 

Hoppas du förstod lite mer vad jag menar. 

Ha det fint!

 

/ Josefine