Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

dawit A
MEDLEM

Bokföra övervakningskamera

Jag ha fråga kring övervakningskamera. Driver mitt eget AB där jag från hemmet sysslar med estetiska injektioner. Tänkte införskaffa övervakningskamera för att hålla säkert, finns attraktiva läkemedel jag inte vill försvinner. Min fråga är kan man inköpa på bolaget och dra av det? eller delvis?

 

Tack på förhand

3 SVAR 3

Har lämnat det här svaret i en annan fråga men det funkar även här. 

Men det finns andra fällor och det är då framförallt avdragsförbudet för moms som gäller stadigvarande bostad, Den smittar då även vissa inköp till ditt kontor. Så här skriver skatteverket:

Inventarier

Skatteverket anser att avdragsförbudet gäller även anskaffning av sådan lös egendom som kan hänföras till bostaden. Lös egendom som kan hänföras till bostaden är sådan inredning eller inventarier som kan anses vara typiska för boende i en normal bostad. Detta innebär att oavsett vilken slags verksamhet som bedrivs i en byggnad eller del i den som omfattas av avdragsförbudet gäller detta även sådana tillgångar i byggnaden som exempelvis möbler, köksutrustning, TV-apparater och andra för boende typiska tillgångar. Även om sådana tillgångar, exempelvis kontorsmöbler, används i verksamhet som medför skattskyldighet gäller avdragsförbudet när de är placerade i en byggnad eller del i den som omfattas av avdragsförbudet. I verksamhetslokaler som omfattas av avdragsförbudet för stadigvarande bostad kan det finnas inredning eller inventarier som är anskaffade för verksamheten och inte är sådana för boende typiska tillgångar som nämnts i det föregående. Sådan lös egendom bör inte hänföras till bostaden varför avdragsförbudet enligt Skatteverkets mening inte gäller bara på den grunden att egendomen finns i en byggnad eller del i den som omfattas av avdragsförbudet.

Så det finns lite fler frågor att ta ställning till. Vill du läsa mer så kan du läsa här: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2021.16/323873.html#h-Avdragsforbudet-for-st...

Lycka till!

SBJ111
MEDLEM

Fick man köpa in övervakningskamera till AB som är hemma? Förstod inte riktigt vad som gällde. 

Hej

Svaret är mest troligt nej om verksamheten bedrivs i hemmet. Svårt att styrka att övervakningskameran enbart används i din verksamhet,

Jag skulle råda dig att höra efter direkt med skatteverket gällande vad som gäller för just dig.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim