Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra patientavgift, sjukgymnast, gym, skoinlägg

Hej,

 

Har betalat nedanstående kostnader med företagskort (AB) och jag är anställd hos mitt företag.

-patientavgift (hälsokontroll)

-2st receptfria läkemedel och 2 st recept

-sjukgymnast (läkarens rekommendation)

-gå till gym  (läkarens rekommendation)

-köpa sko inlägg ortopedisk  (läkarens rekommendation) 

 

vet ni hur man bokför sådana kostnader? vilka är avdragsgill och vilka är ej avdragsgill?

 

Tack

 

 

4 SVAR 4
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej! 

För att vara på den säkra sidan så skulle min första rekommendation vara att du kontrollerar detta med skatteverket, vilka kostnader utav de du nämner som du får ta upp i bokföringen och är avdragsgilla. 
Gällande hälsa-och sjukvård för anställda så uppstår en skattpliktig förmån och ska tas upp  till den anställdes underlag (dvs dig) för beräkning av preliminärskatt.

För de kostnader du kan bokföra och som är avdragsgillt kan du använda konto 7620 Sjuk- och hälsovård, tex för patientavgiften eller läkemedel. 
Gå till gym tänker jag spontant går på ett friskvårdsbidrag. Utgifter för friskvårdsbidrag och liknande kan bokföras på konto 7380 Kostnader för förmåner till anställda.
Tänker även att du kanske kan ta hjälp utav Personalförmån, motion och friskvård på skatteverkets hemsida. 
Skoinlägg måste jag säga att jag inte har koll på, så lyft denna med skatteverket. 

Du får mer än gärna dela med dig utav informationen du får utav dem så jag och andra användare kan ta hjälp utav det framåt. 🙂 
Ha en fin helg! 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för ditt svar My.  Jag ska också prata med Skatteverket. 

Tänkte fråga en sak som gäller för leasing bilar 36/mån. När ett företag leasar bilar (3 års nya) ska man göra någon avskrivning under 3 års leasing period? 

 

Mvh

Vid leasing så kan man väl säga att leasingavgiften ersätter avskrivningen som kostnad, så nej, ingen avskrivning. Bilen skall inte heller upp som tillgång. Däremot så skall den eventuella första förhöjda avgiften periodiseras. Den bokas upp som tillgång på 1790 och kostnadsförs jämt fördelat under leasingtiden som leasingavgift. Lycka till!

Rent spontant så bör patientavgiften vara en privat kostnad. Åtminstone om du gått till den vanliga sjukvården vilket jag tolkar detta som.  Men du kan läsa lite om det här: https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/arbetsgivare/lonochersattning/formaner/halsooch...

Läkemedel är nog även det privat. Fast att ha typ ipren eller alvedon på jobbet åt personal skulle jag nog tycka är ok... kan inte hitta något som reglerar det dock. 

Sjukgymnast bör vara ok enligt det här: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/formaner/halsoochsjukvard/forebyggandebe...

Gym är ju ok både som friskvård (du betalar själv och får ersättning max 5 000 kr/år)  men även som skattefri personalvårdsförmån. Finns lite matnyttigt här att läsa: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/formaner/personalvardmotionochfriskvard....

Ortopedisk inlägg till sko är däremot med all säkerhet en privat kostnad. Om det nu inte är anpassat till en skyddsko som du måste ha i jobbet. D.v.s typ en med stålhätta... Lycka till!