Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

A_____14
UTFORSKARE

Bokföra prelbeslut från Tillväxtverket

Håller på med årsavstämning. Räkenskapsår okt- september. Om man gjort avstämning hos Tillväxtverket och man har prelbeslut att få ut ytterligare ca 5500kr för juni 21. Ska det då med i räkenskapsåret som det tillhör? Eller när det utbetalas?
Intäkter som överstiger 5000 ska ju med i det räkenskapsår det tillhör. Eller räknas bidraget inte som intäkt? Har faktureringsmetoden. AB.
Hur ska det i såfall bokföras?
3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. I och med att bidraget tillhör 2021 så skall det bokföras som en upplupen intäkt nu i 2021. Bidrag räknas som en intäkt ja. I denna länken så kan du se bokföringsförslag på hur man hanterar upplupna intäkter, där det blir en bokslutsverifikation i 2021 och en spegelvänd i 2022. Själva bidraget som du får i 2022 kan du bokföra mot ett konto inom 398X kontogruppen. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Hej!

Tack för svar. Det ska även bokföras fast det är ett prelbeslut? Jag har inte fått ett slutligt beslut ännu.

Mvh
Anders

Hej igen!

 

Jag skulle ändå säga ja, om man tex läser i denna länken här samt här. Detta kan du dock dubbelkolla med Skatteverket så att inget blir felaktigt redovisat. Detta är förutsatt att man kan med stor säkerhet anta villkoren som finns uppfylls och att stödet kommer därmed beviljas, även om det ännu inte har det. Detta betyder alltså att även om man inte har beslut så kan man ändå redovisa intäkten till den perioden det gäller, om man har skäl nog att anta att det kommer bli beviljat.

 

Ha det fint!

/ Josefine