Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

VB aktiebolag
UTFORSKARE

Bokföra prenumeration på Netflix

hej,

 

Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig..

 

Hur bokför man prenumeration på streamingtjänst (Netflix)?

konto 6991? 6970?

 

Tack på förhand.

29 SVAR 29
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Jag rekommenderar att du kontrollerar med Skatteverket om detta är en kostnad du kan ta på företaget, eller om hela eller delar av kostnaden är privat. Detta då det kan vara för stor nytta privat vs användningen för företaget, vilket gör att det kan bli förmånsbeskattning om kostnaden betalas av företaget. 

 

Du får gärna återkomma med svaret du får om det kan hjälpa andra i forumet med liknande funderingar. 

Ha det fint!

 

Josefine

hej @Josefine Johansson 

 

Tack för svaret. 🙂

Företaget hyr ut lägenheter på airbnb. Just nu har vi två lägenheter och snart blir det fler.

Varje lägenhet har/ kommer att ha en TV med Netflix att erbjuda våra gäster.

Det är därför vi prenumererade. men ja, jag förstår vad du menar med privat användning så jag gör som du rekommenderar eftersom det är ganska knepigt.

Bättre för att vara säker 🙂 

 

mvh,

Bree

Hej igen!

 

Aha okej, jag förstår. Ja det bör säkert vara okej i ditt fall, men alltid bäst att vara på den säkra sidan och dubbelkolla så du har alla förutsättningar för att göra rätt för dig. 🙂

Ha det fint!

 

Josefine

VB aktiebolag
UTFORSKARE

🙂

på vilket konto ska jag bokföra den? 

Hej igen!

 

Du kan bokföra det mot tex 6991 som du föreslog, alternativt 6590. 🙂

Ha det fint. 

 

Josefine

VB aktiebolag
UTFORSKARE

Tack  @Josefine Johansson 🙂

 

en följdfråga..

eftersom syftet är för företagsbruk, vi får dra moms eller hur?

179 kr debiteras från vårt konto varje månad. Fick ingen faktura utan bara en automatisk debitering. I det här fallet räknar jag momsen själv.
är det 25%?
Alltså 

2641 D 35,8

6590 D 143,2

1930 K 179 

 

är det korrekt?

Hej igen!

 

Ja så länge kostnaden är avdragsgill så har du även avdragsrätt på eventuell moms som finns på underlaget. 🙂 Du måste dock ha en faktura eller annat sorts underlag för att få lov att redovisa momsen enligt mervärdesskattelagen och egentligen även för att kunna dra kostnaden, så skall du ta detta på företaget bör du hitta underlagen för dessa dragningar. I övrigt såg ditt förslag korrekt ut gällande kontona. 

Ha det fint!

 

Josefine

Det går att skriva ut deras kvitto om man loggar in på hemsidan, ej appen.

stor tack för detta, @Anna Sa 🙂

 

VB aktiebolag
UTFORSKARE

Hej igen!

 

Det

192260C3-4EDD-4AE6-96A7-A2EDCF0451AC.jpeg

här är vad vi har som underlag. räcker det eller?

 

tack på förhand! 🙂

Hej igen!

 

Det räcker åtminstone inte för att kunna få lov att dra någon eventuell moms och jag skulle spontant säga att det inte räcker som underlag för kostnaden men det är dock lite svårare att svara på. Här finns det lite vägledning kring vad som är krav på att det skall finnas för uppgifter i en verifikation/underlag, men det är som sagt inte enkelt att säga tyvärr. Här har du vad som krävs för avdrag när det gäller moms. Om du känner dig osäker om det underlaget du skickar krävs för avdrag av kostnaden så rekommenderar jag dig att ta hjälp av tex Bokföringsnämnden eller Skatteverket för att kolla vilka krav som finns. Det kan vara värt att även kontakta Netflix för att se om de kan ge kompletterande underlag till dig som visar tydligare vad du köpt och eventuell moms.

 

Ha det fint!

Josefine

Logga in på hemsidan, inte appen. 
Ditt konto - Faktureringsinformation - Klicka på datumet i blått. 
Då får du fram fakturan. Se bild.

Tack så hemskt mycket! uppskattar verkligen 

Det ska jag göra. 🙂

 

Ha en fin dag.

BB07B461-74EB-4918-B8AD-6E0784BD539A.jpeg

VB aktiebolag
UTFORSKARE

hej @Josefine Johansson 

Tack så mycket.

Som vanligt ger du mycket användbara tips och insikter. 🙂

 

mvh,

Bree

Thomas51
CHAMPION

Netflix International BV står som säljare, då blir det inköp av tjänster från EU-land. 

tack  @Thomas51 för din hjälpsamma insikt. i detta fall skulle min bokföring se ut så här?

 

2645 D 35,8

4535 D 143,2

1930 K 179 

 

Tack på förhand! 🙂

 

VB aktiebolag
UTFORSKARE

Hej! 🙂

Jag tänkte skriva i samma tråd eftersom min fråga denna gång är kopplad till ämnet för

denna tråd.


Företaget har redan lämnat momsdeklarationen.

Jag har dock ångrat verifikationen eftersom det inte stämmer med den som jag har lämnat in till Skatteverket.

Den som jag lämnade in till SKV och den jag har gjort i programmet (och ångrat) har en skillnaden av 143kr (25%moms av Netflix prenumeration).

Den här gången skulle jag vilja be om hjälp hur rätta jag dessa avvikelser nedan.

 

 

VB aktiebolag
UTFORSKARE

Enligt programmet behöver kontrollera dessa verifikationer.

 

B15278C2-B894-4DE8-9F54-4433FCFB34E9.jpeg

Hur ska jag bokföra detta så det blir rätt?

 

sista fundering:

jag tror att den jag har lämnat in till SKV är korrekt men jag bifogar den här för att fråga och vara säker på att jag har gjort det korrekt.

59423444-8933-4340-8C09-AB2E9BB18A1A.jpeg

 


 

 

Den andra är den verifikation som jag har ångrat.

 

3225B76B-AA4B-4B7C-B44F-AA865E6D7AF9.jpeg


tack på förhand! 

 

mvh,

Bree

Du har gjort fel. Då det är omvänd skattskyldighet så skall du både redovisa in och utgående moms, alltså ett nollsummespel. Så 179 kr på 1930 i kredit, 4535 i debet med samma summa. Sen blir det momsen på 2614 i kredit och sen 2645 i debet.