Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra privata inköp i Visma?

Hej.

Jeg
har et fråga, som jag hoppar, att ni kan hjälpa mig med att hitta svar på. Jag har mitt eget enskilda firma, var jag ger online lektioner igenom Skype och andre platforme. Jag har taget emot betalningar igenom Paypal, som jag har overfört til min egen private bankkonto i Danske bank. När jag skapade ett enskild firma, hittade jag inte upplysningar om, huruvida jag skulle skapa en separat firmakonto. Jag fick bara veta att min ekonomi och mitt företag inte skulle vara separata.


När jag
har överfört penge från Paypal till min privata bankkonto, har jag användt disse penge för min egen privata hushåll och inte för firma. Med privat hushåll mener jag inköp i ICA, på apotek, som inte har något att göra med mit firma. Jag har läst i Skatteverkets material om bokföring, att man ska bokföra privata uttag . Min fråga är, kan det verkligen stämma, att jag ska bokföra mina privata inköp individuellt i Visma? Det är ett stort besvär eftersom det finns så många. Det finns också integritetsfrågor.


Tack på förhand!

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Hej,

intäkterna ska du bokföra i din firma, och sen när du tar ut pengarna från Paypal till ditt privata konto ska du bokföra det som ett eget uttag. Vad du sen gör med pengarna ska du INTE bokföra i firman. Däremot ska du, om du betalar direkt från firmans bankkonto för privata saker, bokföra dessa som privata uttag. Men har du inte något företagskonto blir detta inte aktuellt utan du får bokföra allt som egna insättningar respektive egna uttag. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej.

Jag får också betalningar från kunder til min privata bankkonto, eftersom nogle kundar inte använder Paypal. Så den bankkonto är faktisk båda för privat och firma. När jag gjorde min enskilda firma, fick jag veta att alt kom att bliva blandat, så jag trodde att jag inte var tvungen att skapa ett annat konto.

Att jag använder min bankkonto båda för privata och firmatransaktioner, innebär, att jag också måsta bokföra privata transaktioner i Visma?

 

Även om du själv och firman inte är separerade ur skattesynpunkt så är det ändå alltid det bästa att ha separerad ekonomi vad gäller bankkonto.

Som du har det nu så har företaget egentligen inget bankkonto utan alla transaktioner går mot eget uttag eller egen insättning.