Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

SKJ1234
MEDLEM

Bokföra rabatt/bonus

Hej! 

 

Jag har fått en rabatt ifrån en leverantör i förskott. Denna rabatt/bonus får man när man har köpt in varor för ett visst belopp, jag har dock fått ut denna i förskott och undrar hur jag ska bokföra det. 

 

Jag har alltså inte kommit upp till det beloppet ännu, utan beräknar köpa in varor till det beloppet under nästa år. Måste detta periodiseras då det är ett relativt högt belopp? 

 

Hur bokför jag detta? 

4 SVAR 4
SKJ1234
MEDLEM

Vill tillägga beloppet är inkl. moms. 

Hej SKJ1234!

Den rabatt/bonus som utbetalats (förskottet) bokförs på konto 4730 Erhållna rabatter. Kostnadskontot och moms hamnar då i kredit. 
Det låter rimligt att detta ska periodiseras men dubbelkolla gärna även detta med Skatteverket.
 

Periodiseringen görs vid bokslutet och det är beloppet exklusive moms som periodiseras. Konteringen ser då ut så här:
2990 Kredit
4730 Debet

 

I det nya räkenskapsåret gör du en spegelvänd verifikation:
2990 Debet
4730 Kredit 
 

Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några fler funderingar.

Önskar dig en fin dag!

/Tinne

SKJ1234
MEDLEM

Hej! Tack för svar. 

 

Spelar det någon roll om jag lägger hela beloppet på 2990 nu. Sedan vid bokslut konterar jag det som ska vara på 4730 och låter det som ska periodiseras vara kvar på 2990. Vet inte om jag krånglar till det nu. Beloppet är rätt stort så det måste periodiseras. Det är procentuellt utifrån hur mycket vi handlat av leverantören, därför tänkte jag vid bokslutet räkna ut hur mycket vi har köpt in, för att sedan bokföra det procentuella värdet på detta år och resten på nästa år. 

 

Hej igen!

 

Nej det spelar ingen roll, du kan bokföra det direkt mot 2990 om du skulle vilja, men var uppmärksam så att du får bokfört momsen korrekt ändå i och med att momsen skall redovisas i året du får förskottet enligt vad du kan läsa om här. Om det ändå är procentuellt värde som du skall räkna ut i bokslutet och periodisera så rekommenderar jag dig att bokföra som min kollega föreslog, då du ändå inte kommer periodisera hela beloppet i slutändan. 

 

Rent bokföringstekniskt så uppstår rabatten när du får det inbetalt, men sedan så gör man bokslutskorrigering gällande den delen som gäller för nästa räkenskapsår därav att man oftast gör på det sättet min kollega beskrev. Det är också enklare att glömma att bokföra eventuell moms vid betalningen/inbetalningen när man bokför direkt mot 2990.  Det är dock upp till dig hur du vill göra, men ditt sätt låter som att det blir samma tillvägagångssätt men bara att du gör det tvärtom. 

 

Ha det fint!

Josefine