Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra rabatt till bloggare

Hejsan

Jag undrar hur jag ska bokföra en förmån i form av en rabattkod i min webbutik till en bloggare (privatperson) i utbyte mot att bloggaren skriver och marknadsför produkten. 

 

Ex.

Om produkten kostar 1500 kr + moms och jag ger personen en rabattkod som ger 1000 kr rabatt. Jag har ju då fortfarande gjort en vinst på produkten.

Mvh Emma 

4 SVAR 4
CarinaEsp
CHAMPION

Här finns det en risk att rabatten kan anses vara lön då det rör sig om en rabatt som ges i utbyte mot en tjänst. Vill därför inte ge dig något förslag på hur du ska bokföra det då det kan innebära att jag ger dig fel svar vilket kan resultera i framtida skattetillägg.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej 

Ditt svar verkar stämma bra överens med det svar jag fick från skatteverket. Enligt deras nya regler så verkar det som att i det fall personen är en privat person (ej F-skatt) så är det så att om förmånen (mellanskillnad mellan ordinarie pris och det rabatterade priset) understiger 1000 kr så behöver man ej betala arbetsgivaravgift, om beloppet överstiger 1000 kr så behöver man betala arbetsgivaravgift på hela beloppet från första kronan. Det gäller per person/år. 

 

Med detta så får man väl förutsätta att det ska bokföras som en beskattningsbar förmån/lön. Om så skulle va fallet, har du då något exempel på hur man ska bokföra det? 

 

Med vänliga hälsningar Emma 

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Emma,

 

Bra gjort att du kollade upp detta och tack bästa @CarinaEsp för att du alltid är så mån om att allt ska bli korrekt. 

För att bokföra lön är det allra smidigaste om du lägger in personen i ditt löneprogram så får du ut ett korrekt bokföringsunderlag automatiskt. Om du inte har ett löneprogram kan du få hjälp av användartipset Bokföra lön till anställd kan du läsa mer om hur du betalar ut lön manuellt. 

 

Tinna

Tack för dom fina orden @Tinna Gunnarsson  🤗